تركيبة للثنر العادى لتخفيف البويات والسيلر والانتركوتر ...الخ وهذا النوع يطلق عليه الثنر الشعبى او البلدى وهو رخيص جدا بالنسبة لثنر الاكريلك الذى سأقوم بذكر تركيبته ايضا فى الموضوع باذن الله
بنزين معالج 44%
ميثانول 41%
بوتيل اسيتات 4%
بوتيل جلايكول 6%
اسيتون او ميثيل ايثيل كيتون(ميك) 5%
نيجى بقى بالنسبة للبنزين المعالج ازاى يتعالج؟؟
هنجيب حاجة اسمها تراب تبييض امريكى(هتلاقى منه نوعين صينى وامريكى) هات الامريكى افضل بكثير وبتحتاج توضع منه على لتر البنزين 25 جرام يعنى هتلاقى تكلفته مش كبيرة باذن الله عليك وده اللى هيضيع لون البنزين الاحمر بالنسبة للبنزين ال 80 او الاخضر للبنزين ال 90
نيجى بقى لخطوات التركيبة هنجيب تنك الطن المكعب وسعته 1000 لتر ولكن احنا مش هنحط فيه الطن كله لكن هنضع فيه من تركيبة الثنر 750 لتر عشان التقليب يعنى لو على التركيبة اللى ذكرتها من قبل البنزين لو على الطن هتبقى 440 بنزين و410 ميثانول و40 اسيتات و60 جلايكول و50 ميك ولو جمعت الحسبة دى هتلاقيها 1000 لتر هتقسمها على اربعة ثم تضربها فى تلاتة هيطلعلك الناتج النهائى هو ده اللى هيبقى داخل التتنك المكعب
نيجى لمرحلة التقليب ونقل مواد الخام من البراميل للتنك هنجيب موتور مياه نصف حصان ونركب سيكس بلف ونوصله من الطرفين خرطومين مخصصين للمواد الكيماوية (هتلاقيه عند بتوع المواد الصناعية)ونضع اللى يسحب فى ال\برميل والتانى فى التنك وبعد ما نخلص نقل هنحط الخرطومين فى التنك ليتم التقليب (للثنر) عن طريق الهواء وده احسن من تقليب العصا ويغنينا عن الاجهزة المكلفة للتقليب
بعد كدة هنجيب طبعا ميزان صغير كهربائى لوزن المواد الخام عليه عن طريق جردل عادى وكذلك لوزن جراكن الثنر اللى ممكن مثلا تجيب زجاجات مياه الغازية وتقوم بعيارها ثم بالنظر تعبى من التنك وتضع فى الجراكن ونيجى لمرحلة التعبئة من التنك للزجاجات ؟؟
هنركب حنفية ايطالى(عشان بتستحمل) ونفتح ونقفل من غير ما نسكب الثنر فى الارض
اما بخصوص الثنر الاكريلك مش بيتحط عليه بنزين والميثانول بتقل نسبته كثيرا وبتضع مكانه طولوين او تى اكس او زيلين