اربد
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

اربد

منتدى معلومات عامة
 
صفحة الاعلاناتالمنشوراتالرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول
دخول
اسم العضو:
كلمة السر:
ادخلني بشكل آلي عند زيارتي مرة اخرى: 
:: لقد نسيت كلمة السر

 

 hyundai هيونداي موديلات هونداي محركات هونداي اسعار هونداي

اذهب الى الأسفل 
2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
Jasmine collar

Jasmine collar



hyundai  هيونداي  موديلات هونداي  محركات هونداي   اسعار هونداي Empty
مُساهمةموضوع: hyundai هيونداي موديلات هونداي محركات هونداي اسعار هونداي   hyundai  هيونداي  موديلات هونداي  محركات هونداي   اسعار هونداي Icon-new-badge1/8/2011, 00:17



هيونداي موتور
شركة هيونداي موتور
تاريخ التأسيس 1967
المقر الرئيسي سيول، كوريا الجنوبية
الشركة الأم مجموعة سيارات هيونداي/كيا
أهم الشخصيات شنج مونج-كو
الصناعة السيارات
العائد 32.1 تريليون وون (حوالي 34.5 مليار دولار) - العام 2008
صافي الأرباح 1.4 تريليون وون (حوالي 1.5 مليار دولار) - العام 2008
الموظفين 75.000 موظف حول العالم حتى تاريخ 31 مارس 2009
الموقع الإلكتروني Hyundai-Motor.com

شركة هيونداي موتور (بالإنجليزية: Hyundai Motor Company‏) فرع من مجموعة سيارات هيونداي/كيا هي أكبر شركة في كوريا الجنوبية ورابع أكبر مصنعي السيارات في العالم من حيث عدد الوحدات المباعة سنوياً.، وواحدة من أكبر شركات أسيا تتضمن تويوتا، هوندا، نيسان موتورز.
المقر الرئيسي في سول، تدير هيونداي أكبر منشاة لتصنيع السيارات المدمجة في العالم في مدينة أولسان بكوريا الجنوبية، بقدرة إنتاجية تبلغ 1.6 مليون وحدة سنوياً. وتسوق منتجاتها في 193 دولة حول العالم من خلال 6000 معتمد وصالة بيع حول العالم.
شعار هيونداي هو عبارة عن حرف H مائل من المفترض إنه رمز لشخصين (الشركة والعميل) يتصافحان، أما كلمة هيونداي فهي كلمة بالكورية بمعنى العصرية.


التاريخ

شنج جو-ينج هو مؤسس شركة هيونداي للهندسة والأنشاءعام 1947و تأسست شركة هيونداي موتور لاحقاً عام 1967. كورتينا أول موديل أنتجته الشركة بالتعاون مع شركة فورد موتور عام 1968. في عام 1975 طُرحت بوني في الأسواق كأول سيارة كورية، صممها جيورجيو جيجيارو من شركة إيتلديزين، وتكنولجيا الكهرباء كانت مقدمة من شركة متسوبيشي موتورز اليابان، بدأ التصدير في العام التالي إلى الإكوادور وبعدها بفترة قصيرة إلى دول البينيلكس (تجمع اقتصادي في أوروبا الغربية يضم هولندا، بلجيكا ولوكسمبرورج). عام 1991 نجحت الشركة في إنتاج أول محرك يعمل بالبنزين واسطونات ألفا الرباعية، وناقل حركة مسجلين باسم الشركة، ممهدة الطريق إلى الاستقلال التكنولوجي. دخلت هيونداي السوق الأمريكي 1986و إكسيل حازت بلقب أحسن عاشر منتج في مجلة فورشين، إلى حد كبير رجع ذلك إلى سهولة اقتنائها. أنتجت الشركة 1988 موديلات بتكنولجيا خاصة بها وكان أولها سوناتا الحجم المتوسط. في 1998 بدأت الشركة بفحص صورتها بدقة وعناية لتحول نفسها إلى علامة عالمية، 1999 قام شنج جو-ينج بنقل قيادة الشركة إلى إبنه شنج مونج كو

هيونداي في أمريكا

دخلت هيونداي إلى سوق الولايات المتحدة في عام 1986 مع الموديل هيونداي إكسيل. حققت هيونداي في تلك السنة رقما قياسياً في بيع معظم السيارات في السنة الأولى من الأعمال التجارية في الولايات المتحدة بالمقارنة مع أي سيارة أخرى (مركبات 126،000).
في البداية ظهرت أعطال كثيرة للموديل اكسيل فتراجعت مبيعات شركة هيونداي، وأصبحت شركة هيونداي موضع نكات كثيرة حتى قام ديفيد ليترمان بلصق شعار هيونداي على لوحة التحكم الرئيسية.
رداً على ذلك بدأت شركة هيونداي تستثمر بشكل كبير في أبحاث الجودة والتصميم والتصنيع والبحوث الطويلة الأمد لمركباتها. وطرحت الشركة تحديها المشهور المعروف باسم (تحدي هيونداي-Hyundai challenge) لسياراتها بتحديد ضمان على سياراتها لمدة 10 سنوات أو 100،000 ميل (160،000 كلم). وبحلول عام 2004، زادت المبيعات بصورة كبيرة، واكتسبت الشركة سمعة جيدة ه. في العام 2004م شركة هيونداي مع فريق هوندا الياباني للجودة العلامة التجارية الأولى في استطلاع / من دراسة جي دي باور وشركاه، عن وجود 102 مشكلة لكل 100 سيارة. هذا جعل هيونداي تحتل المرتبة الثانية في هذه الصناعة، بعد تويوتاالأولي. الشركة واصلت هذا التقليد من خلال وضع الثالث في الترتيب العام في جي دي باور لعام 2006 دراسة الجودة الأولية فقط وراء بورشه ولكزس.
واصلت شركة هيونداي الاستثمار بكثافة في عملياتها في أمريكا واستمرت شعبية سياراتها بالنمو. في عام 1990، أنشأت شركة هيونداي مركز التصميم في نافورة فالي، كاليفورنيا. مركز جديد لنقل 30 مليون دولار تسهيلات في ايرفين بولاية كاليفورنيا في عام 2003، وأعيدت تسمية هيونداي كيا موتورز مركز التصميم والتقنية. بالإضافة إلى تصميم الاستوديو، ومرفق يضم أيضا شركة هيونداي أمريكا المركز التقني، وشركة (HATCI، التي أنشئت في 1986)، وهي شركة مسؤولة عن جميع الأنشطة الهندسية في الولايات المتحدة لشركة هيونداي. هيونداي الفني في أمريكا انتقلت إلى مركز جديد تبلغ مساحته 200،000 قدم مربع (19،000 م2)،بتكلفه بلغت 117 مليون دولار ويقع المقر في ممنطقة، ميتشيغان (بالقرب من آن أربور) في عام 2005.وفي وقت لاحق من ذلك العام نفسه، HATCI أعلن أنه سيكون من توسيع نطاق عملياتها الفنية في ميشيغان وتوظيف 600 مهندس إضافية وغيرها من الموظفين الفنيين على مدى فترة خمس سنوات. المركز أيضا عاملين في ولاية كاليفورنيا وألاباما.
قامت هيونداي أمريكا بالانتهاء من أعمال تشييد هيونداي / كيا في ولاية كاليفورنيا سيتي في العام 2004. حيث تم تشييد المصنع على مساحة 4،300 فدان (17 km2) في صحراء موهافي، وهي منطقة حيوية للسيارات، وسيلة للمناولة بالطبع داخل مسار بيضاوي، ومهدت الطريق تلة، وعدة الطرق السطحية خاصة. 30،000 ألف قدم مربع (2،800 m2) مجمع يضم مكاتب ومناطق اختبار داخلي يقع في المبنى أيضا. مرفق تم بناؤه بتكلفة 50 مليون دولار. يمكن من الفضاء العثور عليها. هيونداي اكملت مصنع تجميع خارج مونتغمري، بولاية ألاباما عام 2004، مع الافتتاح الكبير يوم 20 مايو، 2005، بتكلفة قدرها 1.1 مليار دولار. بكامل طاقتها، ويستخدم المصنع 2،000 عامل حالياً، ومصنع لتجميع هيونداي سوناتا. وفي محاولة ثانية في إنتاج السيارات في أمريكا الشمالية افتتح معمل في كندا في كيبيك وأغلق في عام 1993.
في عام 2003، وفقاً لتقارير المستهلك Consumer Reports، هيونداي للمنتجبات مرتبطة بشركة هوندا اليابانية.
في عام 2005، شركة هيونداي في سميرنا، جورجيا افتتحت فرع بموظفين أصماء لتصبح الأولى في العالم بأسره. وكان الموظفين في هذا الفرع قادرين على بيع الزبائن الصم وباستخدام هواتف لغة الإشارة الأمريكية والفيديو كونفرنس.
في عام 2006، في تصنيف جي دي باور وشركاه 'تصنف الجودة، أحتلت هيونداي المرتبة الثالثة بالتصنيف 3rd، مباشرةً بعد بورش ولكزس، وضربت بذلك منافس قوي هي تويوتا. وبشكلٍ مشابه للعام 2003 هيونداي سوناتا أقل من 2200 دولار لتجهيز مماثل لهوندا أكورد، وفقاً للكتاب الأزرق للتسعير لكيلي 2006.
في عام 2006، حصل موديل انتورياج (Hyundai Entourage) على خمس نجمات في تقييم السلامة وهو أعلى وسام من اللجنة الوطنية لسلامة المرور على الطرق بالنسبة لجميع مواقع الجلوس في حوادث التصادم الأمامية والجانبية أثر. معهد التأمين للسلامة على الطرقات السريعة أيضا معدلات "جيد" -- وهو أعلى تصنيف—في الجبهة، والآثار الجانبية والخلفية. وIIHS (معهد التأمين للسلامة على الطرقات السريعة، والولايات المتحدة)، في الحقيقة، عين في عام 2006 هيونداي/انتورياج وكيا/سيدونا على جائزة "الذهب أعلى السلامة بيك" (Gold Top Safety Pick)، مما يجعلهما السيارت الأكثر أماناً من فئة الميني فان لأي سيارة تم اختبارها قط.
في عام 2006، منحت شركة هيونداي 'أفضل تقييم للسيارات 2006 المثالي' من Autopacific، وبحوث التسويق وشركة استشارات لصناعة السيارات.
في عام 2007 الرؤية الاستراتيجية لجوائز الجودة الشاملة، هيونداي موتورز تقود معظم أجزاء السيارة في الرؤية الاستراتيجية توتال مؤشر جودة، وقياس تجربة ملكية. انها محاولة لقياس أكثر من مجرد عدد من المشاكل لكل مركبة. هيونداي قمم في الرؤية الاستراتيجية لجوائز الجودة الشاملة. للمرة الأولى على الإطلاق، وشركة هيونداي قد ارتفع إلى حصة موقف يحتم على معظم النماذج الرائدة قطعة. ثلاثة نماذج مع إجمالي رأس مؤشر جودة (TQI) يسجل في فئتها، بما في ذلك شركة هيونداي ازيرا، حاشية، وسانتا في.
في عام 2007، حازت سانتا ضمن فئة سيارات الدفع الرباعي متوسطة الحجم على جائزة الأعلى سلامة من قبل IIHS.
في عام 2007 في معرض نيويورك الدولي للسيارات، كشفت شركة هيونداي النقاب عن محرك V8 بالدفع الخلفي لسيارة سيدان فاخرة هي الجينيسيس أمام خط إنتاج الأزيرا. الجينيسيس تعيد لمجموعة هيونداي طريقة الدفع الخلفي للسيارات بعد فترة طويلة من إنتاج سيارات الدفع الامامي.
في عام 2007 في معرض لوس أنجلوس الدولي للسيارات، كشفت شركة هيونداي النقاب عن سيارة دفع خلفي، وهذه السيارة هي جينيسيس كوبيه، كأول سيارة رياضية ستظهر لاول مرة في أوائل عام 2009.
في عام 2008، تم منح موديل سانتا وموديل ألنترا في مجلة تقارير المستهلكين "الأعلى اختيار". تقرير المجلة الشعبية السنوي كان مستنداً على التجارب والطرق وتوقع سلامة وموثوقية تعتبر ذات النفوذ الكبير في أوساط المستهلكين. حازت ألنترا ضمن تقرير المجلة على المركز الأول في 2008 من بين 19 سيارة ألفئة السيارات العائلية الصغيرة، متقدمةً على هوندا سيفيك وتويوتا كورولا وتويوتا بريوس.
في عام 2008، في معرض أمريكا الشمالية الدولي للسيارات، قدمت هيونداي تحفتها من الفخامة والأداء المتميز سيارة السيدان جينيسيس، وشركة هيونداي قدمت بذلك ولاول مرة نسخة من الأداء المنحى الخلفي بالسيارة هيونداي كوبيه.في عام 2009 أعلنت شركة هيونداي للخمسة أبواب هاتشباك وسيدان البديل من ألنترا المضغوط سوف يحمل اسم ألنترا يجول عندما تذهب للبيع في الربيع كنموذج 2009.
في عام 2009، لقب موديل السيدان جنيسيس الفاخرة Genesis من هيونداي في أمريكا الشمالية بسيارة العام North American Car of the Year، وهي سابقة لشركة هيونداي. تلقت جنيسيس عدداً من الجوائز المعترف بها في جميع أنحاء العالم. كما فازت بجائزة كندا 2009 Canadian Car of the Year من السنة بعد فوزها في فئة أفضل سيارة جديدة فاخرة تحت 50،000 دولار. حيث طورت شركة هيونداي محرك تاو V8، والذي يولد 375 حصاناً (280 كيلوواط) على الوقودالممتاز و 368 حصاناً (274 كيلوواط) على الوقود العادي، وحازت بنفس العام 2009 جائزة لأفضل 10 محركات الجائزة Ward's 10 Best Engines.
في عام 2009، 6 موديلات من شركة هيونداي/كيا أحرزت أعلى جائزة للسلامة من IIHS، وأحتلت بذلك مرتبة أفضل من سيارة نيسان / إنفينيتي.
في عام 2009، شركة هيونداي/ كيا لقبت بأنها "الأقل كلفة لتأمين المركبات".واحتلت مرتبة ضمن 'الخمسة الأوائل' الأقل كلفة.
في عام 2010، حصدت شركة سيارات هيونداي لسيارات السيدان متوسطة الحجم عن طراز سوناتا، الجديدة بالكامل، الجائزة الأولى كأفضل سيارة صالون متوسطة الحجم في فئتها من جوائز الشرق الأوسط للسيارات 2010 (MEMA)،وتمكنت «سوناتا» من التفوق على السيارات الأخرى في فئتها، مثل «هوندا أكورد» و«نيسان ألتيما» و«فورد توروس»، وذلك بفضل الأداء المتفوق والسلامة والراحة. وتعد هذه السيارة الأولى التي تفوز بالجوائز المقدمة من قبل الشرق الأوسط لصناعة السيارات هذا العام.

المبيعات في أمريكا


العام المبيعات

2000 244.391
2001 346,235
2002 375,119
2003 400,221
2004 418,615
2005 455,012
2006 455,520
2007 467,009
2008 401,742


السيارات الكهربائية

تعتزم هيونداي البدء في إنتاج السيارات الهجينة الكهربائية في عام 2009. وستكون أفانتي أول سيارة يتم إنتاجها.
منذ عام 2004، زودت هيونداي حوالي 3،000 نسخة مهجنة من السيارات الصغيرة غيتز وأكسنت إلى الحكومة كجزء من برنامج الاختبارات. لصناعة السيارات للتدليل على ذلك عدم وجود مزايا ضريبية محلية لشراء الهجينة كحاجز لبرنامجها التنموي للسيارات الهجينة. لكن تتوقع هيونداي تغير الوضع الضريبي في عام 2009.
سوناتا الكهربائية الهجينة الجديدة ظهرت لاول مرة في معرض لوس أنجلوس الدولي للسيارات في نوفمبر تشرين الثاني 2008. هيونداي تتوقع التحرر في سوق الولايات المتحدة في عام 2010، ويتميز باستخدام بطارية ايون الليثيوم التكنولوجيا

السجلات البيئية

أعلنت هيونداي موتورز في 23 أبريل 2008 بداية لمشروع مدته خمس سنوات لتحويل 50 كيلومترا مربعا من الأراضي غير الخصبة في الأراضي العشبية بحلول عام 2012. مع مساعدة من الاتحاد الكوري لحركة البيئة. هذا المشروع الذي يحمل اسم شركة هيونداي في المنطقة الخضراء، يقع على بعد 660 كيلومترا شمال بكين. الهدف من المشروع هو لوضع حد لتكرار العواصف الرملية في بكين، ومنع التصحر وحماية النظم الإيكولوجية المحلية. الأعشاب المحلية سوف تكون مزروعة في المنطقة التي لديها القدرة على تحمل العقيمة قلوية التربة. وهذا هو أول مشروع بيئي من برنامج الشركة المساهمة الاجتماعية.
هيونداي موتورز تعتزم مساعدة شركة شيفرون للنفط في بناء ما يصل إلى ست محطات التزود بوقود الهيدروجين الذي سيقام في ولاية كاليفورنيا، بما في ذلك مواقع في جامعة كاليفورنيا في ديفيز، وشركة هيونداي أمريكا المركز التقني في تشينو. هيونداي هو الذهاب إلى توفير مجموعة من 32 مركبة تعمل بخلايا الوقود توكسون، والتي تعمل بواسطة خلايا الوقود يونايتد تكنولوجيز محطات الطاقة.


رياضة السيارات

دخلت هيونداي رياضة السيارات في الدرجة F2 من بطولة العالم للراليات في عامي 1998 و1999. في أيلول / سبتمبر 1999، كشفت شركة هيونداي أكسنت للراليات، وبطولة العالم للراليات السيارات على أساس هيونداي أكسنت. شركة هيونداي للفريق العالم للراليات لاول مرة في سيارة في رالي السويد عام 2000 وحقق أعلى نتيجة العشرة الأولى في ذلك العام في رالي الأرجنتين، وعندما اليستر ماكراي وكينيث اريكسون المركزين السابع والثامن على التوالي. اريكسون كان يقود السيارة في وقت لاحق إلى المركز الخامس في نيوزيلندا والرابع في أستراليا. في عام 2001، وشركة هيونداي لاول مرة في تطور جديد من أكسنت للراليات، الذي يهدف إلى تحسين الاعتمادية، ولكن أداء السيارة لا تزال غير جيدة بما يكفي لتحدي الفرق الاربعة الكبرى (فورد العالم للراليات، فريق ميتسوبيشي وبيجو وسوبارو). ومع ذلك، في نهاية موسم رالي، الفريق حقق أفضل نتيجة مع مكراي احتل المركز الرابع والسادس اريكسون.
في موسم 2002، استأجرت هيونداي يوها كانكونن أربع مرات للقب بطل العالم، جنبا إلى جنب مع فريدي لوا وارمين شفارتس. كانكونن في المركز الخامس في نيوزيلندا كان الفريق أفضل نتيجة لذلك، لكنهم تمكنوا من التفوق على سكودا وميتسوبيشي بفارق نقطة واحدة في المعركة على المركز الرابع في الصانعين ببطولة العالم. في أيلول / سبتمبر 2003، بعد موسم تعوقها القيود المفروضة على الميزانية، أعلنت شركة هيونداي الانسحاب من للراليات، ولكنها تعتزم العودة في عام 2006، وهذا لم يحدث أبداً.
الموديلات

هيونداي أكسنت.
أتوس / سانترا.
هيونداي أزيرا.
ديناستي.
* هيونداي إلانترا / افانتي.
هيونداي إكسيل.
إكيوس/سينينتال.
جينيسيس.
كليك/جيتز.
غرانديور.
هيونداي ماتركس / لافيتا.
سنتامو.
سوناتا.
توسكان.
i 30
h100 يعمل بمحرك ديزل
هونداي فيرنا هيونداي سانتافي
الفانات

انتيوريج.
غالوبير.
غرايس.
H1.
سانتا.
ستاريكس.
h100 grace سنتافيه تيكسون سوناتا فيرنا اتوس الينترا اكسنت








hyundai
hyundai genesis
hyundai tucson
hyundai sonata
hyundai elantra
hyundai santa
hyundai tiburon
hyundai genesis coupe
hyundai santa fe
hyundai accent

هيونداى - هيونداى مصر - هيونداى 2011 هيونداى 2011 - هيونداى اكسنت - صور سيارات هيونداى - هيونداى ماتريكس. هيونداى اى تو زيرو 2012
هونداب الاردن صور سيارة هيونداي i140 2012_صور سيارة Hyundai i40 2012_صور ...
هيونداي ازيرا 2012 hyundai azera 2012‎ - سيارات 2011 هيونداى
hyundai هيونداي (hyundai Hyundai) هونداي افانتي
hyundai هيونداي (hyundai Hyundai) هونداي سوناتا سعر هونداي اسعار هيونداي سعر الهونداي في الاردن
هونداي سوناتا 2008
هونداي سوناتا 2009
هونداي سوناتا 2010
هونداي سوناتا 2011
هونداي سوناتا 2005
هونداي سوناتا 2007
هونداي سوناتا 2004
اسعار هونداي سوناتا 2011

hyundai
هونداي النترا
كيا
هونداي سوناتا
تويوتا
هونداي السعودية
هونداي 2010
هونداي اكسنت
كم سعر هونداي في الاردن id,k]hd i,k]hd i,k]h







عدل سابقا من قبل Jasmine collar في 1/8/2011, 00:25 عدل 1 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Jasmine collar

Jasmine collar



hyundai  هيونداي  موديلات هونداي  محركات هونداي   اسعار هونداي Empty
مُساهمةموضوع: رد: hyundai هيونداي موديلات هونداي محركات هونداي اسعار هونداي   hyundai  هيونداي  موديلات هونداي  محركات هونداي   اسعار هونداي Icon-new-badge1/8/2011, 00:24


محركات هيونداي


أنتجت شركة هيونداي موتور العديد من عوائل المحركات للسيارات منها المحركات التالية:
محتويات [أخف]
1 محرك (Epsilon)
2 محرك(Alpha)
3 محرك(Beta)
4 محرك(Beta II)
5 محرك(Sirius)
6 محرك (Theta)
7 محرك(Delta)
8 محرك (Mu)
9 محرك(Sigma)
10 محرك(Lambda)
11 محرك (Omega)
12 محرك(Tau)


محرك (Epsilon)

محرك صغير من 4 اسطوانات مستقيمه قدم في العام 1997 م
ال(G4HA): بسعة 0.8 لتر وقدرة 54 حصانا عند 6000 دوره في الدقيقه وعزم 70نيوتن / متر عند 4800 دوره في الدقيقه
ال(G4HC): بسعة 1.0 لتر وقدرة 58 حصانا عند 5700 دوره في الدقيقه وعزم 110 نيوتن / متر عند 3000 دوره في الدقيقه
ال(G4HG): بسعة 1.1 لتر وقدره 64 حصانا عند 5500 دوره في الدقيقه وعزم 94 نيوتن / متر عند 3000 دوره في الدقيقه


استخدم في :

هيونداي Atos
هيونداي Getz
كيا PICANTO


محرك(Alpha)

محرك(Alpha) هو أول محرك سيارات صممته كوريا وهو (SOHC) بثلاثة صمامات وأربعة اسطوانات طوليه وكان يتوفر بنسخه توربو . الجيل الأول منه قدم عام 1993 م في سيارة (Scoupe) وأنتج بثلاث سعات 1.3 و 1.5 و 1.6 لتر واستمر إنتاجه حتى العام 2002
ال(G4EH): بسعة 1.3 وقدرة 71 حصانا عند 5500 دوره في الدقيقه، وعزم 110 نيوتن / متر عند 3000 دوره في الدقيقه بالكاربوريتر
وقدره 83 حصانا وعزم 117 نيوتن / متر بنظام البخاخ الإلكتروني
ال(G4EK): بسعة 1.5 وقدرة 92 حصانا عند 5500 دوره / دقيقه وعزم 132 نيوتن /م عند 4000 دوره / دقيقه
الجيل الثاني من (Alpha) بال(DOHC)استخدم في العام 2002 أصبح ينتج 101حصانا عند 5800 دوره / دقيقه، وعزم 133 نيوتن / م عند 3000 دوره / د نسخة (turbocharged) التوربو في العام 1993 كانت تنتج 115 حصانا عند 5500 دوره / د ، وعزم 167 نوتن / م عند 4500 دوره / د
ال(G4ED Alpha II):انتج عام 2005 بسعة 1.6 وقدره 104 حصانا عند 5800دوره / د ، وعزم 144 نيوتن / م عند 3000 دوره / د
وهو يتكون من قاعده من الفولاذ الصلب مع رأس مصنوع من الألمونيوم بنظام (DOHC) وأربع اسطوانات متتاليه ونظام حقن الوقود (MFI)
ال(Alpha CVVT ): قدم في العام 2006 وأنتج 112 حصانا وعزم 164 نيوتن / م وهو بمكابس مكسوه بالجرافيت وتصميم جديد لقوالب الاسطوانات
عائلة محركات(Alpha)تنتج في مصانع الشركة بمدينة (Ulsan) بكوريا الجنوبية>

استخدم في :

هيونداي أكسنت
كيا Rio


محرك(Beta)

يتوفر بثلاث سعات 1.6 لتر ، 1.8 لتر ، 2.0 لتر بنظام DOHC وأربع اسطوانات طوليه ويبنى في مصنع الشركة بمدينة(Ulsan)
ال(G4GR): بسعة 1.6 لتر وقدرة 116 حصانا عند 6000 د/د وعزم 143 ن/م عند 4500 د/د
ال(G4CN): بسعة 1.8 لتر وقدرة 125 حصانا عند 6000 د/د وعزم 157 ن/م عند 4500 د/د
ال(G4GF): بسعة 2.0 لتر وقدرة 102 حصانا عند 5000 د/د وعزم 159 ن/م عند 4000 د/د لنسخة (SOHC)
بسعة 2.0 لتر وقدرة 133 حصانا عند 6000 د/د وعزم 181 ن/م عند 4500 د/د لنسخة (DOHC) محرك ال(Beta)مشهور لفعاليته وإمكانياته الكهربائية عند تركيب (turbocharger) فهو يعطي قوه تتجاوز ال300 حصانا بدون أي تعديلات داخليه للمحرك وقد استمر إنتاجه حتى العام 2001


محرك(Beta II)

ظهر ال(Beta II) في العام 2001 ويتكون من قاعده من الحديد الصلب مع رأس مصنوع من الألمونيوم بنظام (DOHC)، ويتوفر نظام ال(CVVT) على ال(Beta) بسعة 2.0 الذي يسمى (G4GC) بقدرة 142 وعزم 185 ن/م
استخدم في :
هيونداي coupe
هيونداي إلانترا
هيونداي Tucson
كياcerato


محرك(Sirius)

محرك كبير بأربع اسطوانات بنظام (DOHC) ويتوفر بثلاث سعات 1.8 لتر ، 2.0لتر ، 2.4 لتر وحاقن وقود اليكتروني (MFI) و 16 صمام استمر إنتاجه حتى 2004 م
ال(G4GM): بسعة 1.8 لتر وقدرة 130 حصانا عند 6000 د/د وعزم 170 ن/م عند 4200 د/
ال(G4CP): سعة 2.0 لتر وقدرة 140 حصانا عند 6000 د/د وعزم 180 ن/م عند 4800 د/د
ال(G4JS): سعة 2.4 لتر وقدرة 149 حصانا عند 5500 د/د وعزم 199 ن/م عند 3000 د/د


استخدم في :

هيونداي Sonata
هيونداي Santa Fe
كيا Optima


محرك (Theta)

محرك جديد مكون من أربعه اسطوانات مصنع بالكامل من الألمونيوم قدم في شهر أغسطس من العام 2004 على الجيل الخامس من (SONATA) مجهز بنظام (CVVT) توقيت الصمام المتغير باستمرار ونظام إدارة المحرك (EMS)الذي يحسب كمية الهواء المتدفق إلى المحرك ، وتوفر بسعة 2.4 لتر وقدرة 161 حصانا عند 5800 د/د وعزم 219 ن/ م عند 4200 د/د


محرك(Delta)

محركات صغيره بست اسطوانات (V6) بسعتين 2.5 لتر 2.7 لتر بنظام (DOHC) بحاقن وقود اليكتروني (MFI) وأربع صمامات لكل اسطوانة
ال(G6BW): سعة 2.5 لتر وقدرة 168 حصانا عند 6000 د/د وعزم 226 ن/م عند 4000 د/د
ال(G6BA): سعة 2.7 لتر وقدرة 173 حصانا عند 6000 د/د وعزم 244 ن/م عند 4000 د/د


استخدم في :

هيونداي coupe
هيونداي Sonata
هيونداي Tucson
هيونداي Santa Fe
كيا Optima
كياSportage


محرك (Mu)

وهو أكثر تطورا من (Delta) ومصنوع بالكامل من الألمونيوم وبتقنية ال(CVVT)و(VLM) وقدم في عام 2005 ال(G6A5): سعة 2.7 لتر وقدرة 185 حصانا عند 6000 د/د وعزم 284 ن/م عند 5500 د/د
استخدم في :
الجيل الثاني من هيونداي Santa Fe
الجيل الثالث من كيا Optima


محرك(Sigma)

من أقدم محركات الست اسطوانات التي صممتها شركة هيونداي وكانت سعاته تتراوح بين 2.5 لتر وصولا إلى 3.5 لتر بنظام الكاربوريتور(على 2.5 لتر فقط) أو البخاخ الإلكتروني وبأربع صمامات لكل اسطوانة (DOHC)استمر إنتاجه حتى العام 2006 لبعض طرازات شركة كيا موتورز
ال(G6AV): سعة 2.5 لتر وقدرة 160 حصانا عند 6000 د/د وعزم 204 ن/م عند 4500 د/د
ال(G6AT and G4HA): سعة 3.0 لتر وقدرة 182 حصانا عند 6000 د/د وعزم 241 ن/م عند 4500 د/د(G6AT)
سعة 3.0 لتر وقدرة 180 حصانا عند 6000 د/د وعزم 255 ن/م عند 4000 د/د(G4HA)
ال(G6AU and G4HC): سعة 3.5 لتر وقدرة 200 حصانا عند 5500 د/د وعزم 290 ن/م عند 4800 د/د(G4HC)
سعة 3.5 لتر وقدرة 217 حصانا عند 5500 د/د وعزم 314 ن/م عند 3500 د/د(G6AU)

استخدم في :

هيونداي Sonata
هيونداي XG25
هيونداي XG30
هيونداي XG35
هيونداي Santa Fe
كيا Opirus
كيا SORENTO
كياCARNIVAL

محرك(Lambda)

من احدث محركات الست اسطوانات التي صممتها الشركة ويتميز بأنه مصنوع بالكامل من الألمونيوم ويتوفر بسعتين 3.3 لتر ، 3.8 لتر (V6) بنظام الصمامات المتغير باستمرار (CVVT) وأربع صمامات لكل اسطوانة
ال(G6DB): سعة 3.3لتر وقدرة 237 حصانا عند 6000 د/د وعزم 304 ن/م عند 3500 د/د
ال(G6DA): سعة 3.8لتر وقدرة 266 حصانا عند 6000 د/د وعزم 353 ن/م عند 3500 د/د

استخدم في :

هيونداي Sonata
هيونداي أزيرا
هيونداي Equus/Centennial
هيونداي Entourage
كيا Opirus
كيا SORENTO
كيا CARNIVAL


محرك (Omega)

أول محرك من فئة الثماني اسطوانات تصممه الشركة (مشروع مشترك بين شركة هيونداي موتورز وشركة ميتسوبيشي موتورز)بتقنية ال(DOHC) نظام حقن الوقود المباشر (GDI)وأدخلت عليه هيونداي تحسينات متلاحقه، قدم عام 1999 على سيارة هيونداي الفاخرة Equus/Centennial (ميتسوبيشي Proudiaاستمرت 15 شهرا فقط وأوقف إنتاجها بسبب مبيعاتها الخجولة انتج منها 1227 وحده منذ عام 1999 حتى 2001 ولم يباع منها إلا 949 وحده وسوقت داخل السوق اليابانية فقط حسب اتفاقيه مع الهيونداي تسوق بمقتضاها الهيونداي سياراتها عالميا والميتسوبيشي داخل اليابان ) ال(G8AA): سعة 4.5 لتر وقدرة 256 حصانا عند 5000 د/د وعزم 373 ن/م عند 2500 د/د


محرك(Tau)

المحرك الجديد من شركة هيونداي تستبدل به محركها ال(Omega) ويتكون من ثمانية اسطوانات (V8) بسعة 4.6 لتر وتقول تقارير صدرت بأنه ينتج أكثر من 350 حصانا ، وبنظام(CVVT) الصمامات المتغيرة باستمرار وأربع صمامات لكل اسطوانة ، يتوقع تقديمه خلال العام 2008 على السيارة الجديدة من هيونداي (GENESIS)
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Jasmine collar

Jasmine collar



hyundai  هيونداي  موديلات هونداي  محركات هونداي   اسعار هونداي Empty
مُساهمةموضوع: رد: hyundai هيونداي موديلات هونداي محركات هونداي اسعار هونداي   hyundai  هيونداي  موديلات هونداي  محركات هونداي   اسعار هونداي Icon-new-badge1/8/2011, 00:48




From Wikipedia, the free encyclopedia
For other uses, see Hyundai (disambiguation).
Hyundai
Hangul 현대
Hanja 現代
Revised Romanization Hyeondae
McCune–Reischauer Hyŏndae


Hyundai Headquarters Building


Hyundai I'Park Building
Hyundai (Korean pronunciation: [çjəːndɛ][1]) is a group of companies (or chaebol) founded in South Korea by one of the most famous businessmen in Korean history: Chung Ju-yung. The first Hyundai company was founded in 1947 as a construction company by Chung, after his previous efforts running a rice store and an auto-repair business had to be abandoned due to difficulies with the Japanese military government of Korea.
Two of the best-known Hyundai divisions are Hyundai Motor Company, the world's fourth largest automobile manufacturer by volume as of January 2011[1] , and Hyundai Heavy Industries, the world's largest shipbuilder.[2] Other companies currently or formerly controlled by members of Chung's extended family may be loosely referred to as a part of the Hyundai chaebol.
In 1998 Hyundai bought Kia Motors, the oldest South Korean car company which had to file for bankruptcy due to the 1997 Asian financial crisis. Kia is (as of 2011) somewhat independent of Hyundai motors, as Hyundai no longer owns an outright majority of Kia shares.
Hyundai Group underwent a massive restructuring following the 1997 East Asian financial crisis and Chung Ju-yung's death in 2001. Chung was the CEO and directly in control of the company until the end of his life. Today many companies bearing the name Hyundai are not part of or legally connected to the Hyundai Group. These companies include Hyundai Kia Automotive Group, Hyundai Department Store Group, Hyundai Heavy Industries Group, and Hyundai Development Group. However, all of the named companies are run by Chung's sons or their heirs.
Following the break-up, Hyundai Group's business was reduced to manufacturing of elevators, container shipping services, and tourism.
If Hyundai is considered as a family business, then it remains the single largest company in South Korea and it appears to wield enormous economic and political power in the country. The current president of South Korea, Lee Myung-bak, was a former CEO of Hyundai Construction.
Contents [hide]
1 Hyundai Automobiles
2 See also
3 References
4 External links
[edit]Hyundai Automobiles

Main article: Hyundai Motor Company
Hyundai branded vehicles are manufactured by Hyundai Motor Company, which along with Kia comprises the Hyundai Kia Automotive Group. Headquartered in Seoul, South Korea, Hyundai operates the world's largest integrated automobile manufacturing facility[3] in Ulsan, which is capable of producing 1.6 million units annually. The company employs about 75,000 persons around the world. Hyundai vehicles are sold in 193 countries through some 6,000 dealerships and showrooms worldwide. In 2010, Hyundai sold over 1.7 million vehicles worldwide. Popular models include the Sonata midsize sedan and Elantra compact.[4]
[edit]See also

South Korea portal
Companies portal
Economy of South Korea
[edit]References

^ Pronunciations in English vary. Among the variants are:
/ˈhjʌndeɪ/ hyun-day or /ˈhʌndeɪ/ hun-day
/ˈhjʌndaɪ/ hyun-dy or /ˈhʌndaɪ/ hun-dy
/haɪˈuːndaɪ/ hy-oon-dy
/hiˈʌndeɪ/ hee-un-day.
The closest English pronunciation to the original Korean would be /ˈhjʌndɛ/ hyun-deh, but the final vowel is checked and cannot occur word-final in English.
^ "HHI Constructs World’s Best Ship for 26 Years Straight" . Retrieved 2008-11-18.
^ Taylor III, Alex (2010-01-05). "Hyundai smokes the competition" . CNN.
^ The Wall Street Journal. [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط] .
[edit]External links

Wikimedia Commons has media related to: Hyundai
Hotel Hyundai (English)
Hyundai Group website (English)
Hyundai Merchant Marine (English)
Hyundai Motors Worldwide (English)
Hyundai Engineering and Construction (English)
Hyundai Engineering (English)
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Jasmine collar

Jasmine collar



hyundai  هيونداي  موديلات هونداي  محركات هونداي   اسعار هونداي Empty
مُساهمةموضوع: رد: hyundai هيونداي موديلات هونداي محركات هونداي اسعار هونداي   hyundai  هيونداي  موديلات هونداي  محركات هونداي   اسعار هونداي Icon-new-badge1/8/2011, 00:49


Hyundai Motor Company
From Wikipedia, the free encyclopedia
This article contains Korean text. Without proper rendering support, you may see question marks, boxes, or other symbols instead of Hangul or hanja.
Hyundai Motors Company
Hyeondae Jadongcha Jushik-hwesa
현대 자동차 주식회사

Type Public company
Traded as KRX: 005380 LSE: HYUD
Industry Automobile manufacturer
Founded December 29, 1967
Founder(s) Chung Ju-yung
Headquarters Seoul, South Korea
Area served Worldwide
Key people Chung Mong-koo, Chairman and CEO
Products Automobiles and commercial vehicles
Revenue ₩36.77 trillion (2010)
($33.6 billion USD)
Net income ₩5.27 trillion (2010)
($4.8 billion USD)
Total assets ₩41 trillion (2010)
($37 billion USD)
Employees 75,000 (as of March 31, 2009)
Parent Hyundai Motor Group
Website Hyundai-Motor.com
Hyundai Motor Company
Hangul 현대 자동차 주식회사
Revised Romanization Hyeondae Jadongcha Jushikhwesa
McCune–Reischauer Hyŏndae Chatongch'a Chusikhoesa
Hyundai Motors Company (Hangul : 현대 자동차 주식회사) (Hancha : 現代自動車株式會社) (Korean: 현대, Hyŏndae, IPA: [hjə́ːndɛ],[1] modernity; KRX: 005380 ) is a Korean automaker which along with Kia comprises the Hyundai Kia Automotive Group, the world's fourth largest automaker as of 2009.[2] As of 2009, it is the world's fastest growing automaker.[3][4] In 2008, Hyundai (without Kia) ranked as the eighth largest automaker.[5]
Headquartered in Seoul, South Korea, Hyundai operates the world's largest integrated automobile manufacturing facility[6] in Ulsan, which is capable of producing 1.6 million units annually. The company employs about 75,000 persons around the world. Hyundai vehicles are sold in 193 countries through some 6,000 dealerships and showrooms worldwide. In 2010, Hyundai sold over 1.7 million vehicles worldwide.

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Jasmine collar

Jasmine collar



hyundai  هيونداي  موديلات هونداي  محركات هونداي   اسعار هونداي Empty
مُساهمةموضوع: رد: hyundai هيونداي موديلات هونداي محركات هونداي اسعار هونداي   hyundai  هيونداي  موديلات هونداي  محركات هونداي   اسعار هونداي Icon-new-badge1/8/2011, 00:50



History



The world's largest automobile manufacturing plant in Ulsan, South Korea, produces over 1.6 million vehicles annually.
Chung Ju-Yung founded the Hyundai Engineering and Construction Company in 1947. Hyundai Motor Company was later established in 1967. The company's first model, the Cortina, was released in cooperation with Ford Motor Company in 1968. When Hyundai wanted to develop their own car, they hired George Turnbull, the former Managing Director of Austin Morris at British Leyland. He in turn hired five other top British car engineers.They were Kenneth Barnett body design, engineers John Simpson and Edward Chapman, John Crosthwaite ex-BRM as chassis engineer and Peter Slater as chief development engineer.[7][8][9][10] In 1975, the Pony, the first Korean car, was released, with styling by Giorgio Giugiaro of ItalDesign and powertrain technology provided by Japan's Mitsubishi Motors. Exports began in the following year to Ecuador and soon thereafter to the Benelux countries. In 1991, the company succeeded in developing its first proprietary gasoline engine, the four-cylinder Alpha, and transmission, thus paving the way for technological independence.
In 1983, Hyundai exported the Pony to Canada, but not to the United States, because the Pony didn't pass emissions standards there. Canadian sales greatly exceeded expectations, and it was at one point the top-selling car on the Canadian market. The Pony afforded a much higher degree of quality and refinement in the lowest price auto segment than the Eastern-bloc imports of the period then available.
In 1986, Hyundai began to sell cars in the United States, and the Excel was nominated as "Best Product #10" by Fortune magazine, largely because of its affordability. The company began to produce models with its own technology in 1988, beginning with the midsize Sonata.
In 1996, Hyundai Motors India Limited was established with a production plant in Irrungattukotai near Chennai, India.[11]
In 1998, Hyundai began to overhaul its image in an attempt to establish itself as a world-class brand. Chung Ju Yung transferred leadership of Hyundai Motor to his son, Chung Mong Koo, in 1999.[12] Hyundai's parent company, Hyundai Motor Group, invested heavily in the quality, design, manufacturing, and long-term research of its vehicles. It added a 10-year or 100,000-mile (160,000 km) warranty to cars sold in the United States and launched an aggressive marketing campaign.
In 2004, Hyundai was ranked second in "initial quality" in a survey/study by J.D. Power and Associates. Hyundai is now one of the top 100 most valuable brands worldwide. Since 2002, Hyundai has also been one of the worldwide official sponsors of the FIFA World Cup.
In 2006, the South Korean government initiated an investigation of Chung Mong Koo's practices as head of Hyundai, suspecting him of corruption. On April 28, 2006, Chung was arrested, and charged for embezzlement of 100 billion South Korean won (US$106 million).[13] As a result, Hyundai Vice Chairman and CEO, Kim Dong-jin, replaced him as head of the company.
[edit]Research and Development
Hyundai has 6 R&D centres worldwide, located in Korea (three offices), Germany, Japan and India. Additionally, there is an American design center in California that develops designs for US markets.[14]
[edit]Business
See also: Hyundai.
In 1998, after a shake-up in the Korean auto industry caused by overambitious expansion and the Asian financial crisis, Hyundai acquired rival Kia Motors. In 2000, the company established a strategic alliance with DaimlerChrysler and severed its partnership with the Hyundai Group. In 2001, the Daimler-Hyundai Truck Corporation was formed. In 2004, however, DaimlerChrysler divested its interest in the company by selling its 10.5% stake for $900 million.
Hyundai has invested in manufacturing plants in the North America, India, Czech Republic, Pakistan, China and Turkey as well as research and development centers in Europe, Asia, North America, and the Pacific Rim. In 2004, Hyundai Motor Company had $57.2 billion in sales in South Korea making it the country's second largest corporation, or chaebol. Worldwide sales in 2005 reached 2,533,695 units, an 11 percent increase over the previous year. Hyundai has set as its 2006 target worldwide sales of 2.7 million units (excluding exports of CKD kits). In 2007 it reached 3,961,629 worldwide vehicle sales—surpassing Fiat, Chrysler, PSA/Peugeot, Nissan, and Honda.
Hyundai motor vehicles are sold in 193 countries through some 5,000 dealerships and showrooms. After a recent survey of global automotive sales, Hyundai is now the fourth largest automaker in the world as of 2009.[15]
Hyundai Motor Company's brand power continues to rise as it was ranked 72nd in the 2007 Best Global Brands by Interbrand and BusinessWeek survey. brand value estimated at $4.5 billion. Public perception of the Hyundai brand has been transformed as a result of dramatic improvements in the quality of Hyundai vehicles.
[edit]Hyundai in North America
[edit]United States


The Hyundai Genesis, named the 2009 North American Car of the Year.


The 6th Generation Hyundai Sonata will arrive in North America with hybrid technology using a lithium polymer battery.


The Hyundai Tiburon, also known as the Tuscani in South Korea.


Hyundai Santa Fe was awarded the Top Pick by Consumer Reports in 2008.


The Hyundai Tucson, also known as ix35 in Europe and Brazil from Second generation.


A Hyundai Universe Space Luxury, the latest modern coach by Hyundai. Successor to the Hyundai Aero.
Hyundai began selling cars in the United States on February 20, 1986, with a single model, the Hyundai Excel. The Excel was offered in a variety of trims and body styles. That year, Hyundai set a record of selling the most automobiles in its first year of business in the United States compared to any other car brand; total sales in 1986 were 168,882.
Initially well received, the Excel's faults soon became apparent; cost-cutting measures caused reliability to suffer. With an increasingly poor reputation for quality, Hyundai sales plummeted, and many dealerships either earned their profits on repairs or abandoned the product. At one point, Hyundai became the butt of many jokes (i.e. Hyundai stands for "Hope you understand nothing's driveable and inexpensive") and even made David Letterman's Top Ten Hilarious Mischief Night Pranks To Play In Space: No.8 – Paste a "Hyundai" logo on the main control panel.[16]
In response, Hyundai began investing heavily in the quality, design, manufacturing, and long-term research of its vehicles. It added a 10-year or 100,000-mile (160,000 km) powertrain warranty (known as the Hyundai challenge) to its vehicles sold in the United States. By 2004, sales had dramatically increased, and the reputation of Hyundai cars improved. In 2004, Hyundai tied with Honda for initial brand quality in a survey/study from J.D. Power and Associates, for having 102 problems per 1000 vehicles. This made Hyundai second in the industry, only behind Toyota, for initial vehicle quality. The company continued this tradition by placing third overall in J.D. Power's 2006 Initial Quality Survey, behind only Porsche and Lexus.[17]
Hyundai continues to invest heavily in its American operations as its cars grow in popularity. In 1990, Hyundai established the Hyundai Design Center in Fountain Valley, California. The center moved to a new $30 million facility in Irvine, California in 2003, and was renamed the Hyundai Kia Motors Design and Technical Center. Besides the design studio, the facility also housed Hyundai America Technical Center, Inc. (HATCI, established in 1986), a subsidiary responsible for all engineering activities in the U.S. for Hyundai. Hyundai America Technical Center moved to its new 200,000-square-foot (19,000 m2), $117 million headquarters in Superior Township, Michigan (near Ann Arbor) in 2005. Later that same year, HATCI announced that it would be expanding its technical operations in Michigan and hiring 600 additional engineers and other technical employees over a period of five years. The center also has employees in California and Alabama.
Hyundai America Technical Center completed construction of its Hyundai/Kia proving ground in California City, California in 2004. The 4,300-acre (17 km2) facility is located in the Mojave Desert and features a 6.4-mile (10.3 km) oval track,[6] a Vehicle Dynamics Area, a vehicle-handling course inside the oval track, a paved hill road, and several special surface roads. A 30,000-square-foot (2,800 m2) complex featuring offices and indoor testing areas is located on the premises as well. The facility was built at a cost of $50 million. An aerial view can be found here.[18] Hyundai completed an assembly plant just outside Montgomery, Alabama in 2004, with a grand opening on May 20, 2005, at a cost of $1.1 billion. At full capacity, the plant will employ 2,000 workers. Currently, the plant assembles the Hyundai Sonata and the Hyundai Santa Fe. It is Hyundai's second attempt at producing cars in North America since Hyundai Auto Canada Inc.'s plant in Quebec closed in 1993.
In 2003, Consumer Reports, based on complaints about 2002 model new cars that in general are less than one year usage, ranked Hyundai's reliability tied with Honda's; however, J.D. Power and Associates put Hyundai's 2002 vehicles below the industry average according to its annual Initial Quality Survey, which looks at problems in the first 90 days of ownership.[19]
In 2006, J.D. Power and Associates' quality ranking, overall the Hyundai brand ranked 3rd, just behind Porsche and Lexus, and beating longtime rival Toyota.[20] But Hyundai's ranking fell to twelfth in 2007.[21] However, in 2009, Hyundai was the Highest Ranked Non-Premium Nameplate in the J.D. Power and Associates Initial Quality Study.[22]
In the 2007 Strategic Vision Total Quality Awards, Hyundai Motors leads the most vehicle segments in Strategic Vision's Total Quality Index, measuring the ownership experience. They attempt to measure more than just the number of problems per vehicle. Hyundai tops in Strategic Vision Total Quality Awards. For the first time ever, Hyundai has risen to share the position of having the most models leading a segment. three models with the top Total Quality Index (TQI) score in their segments, including the Hyundai Azera, Entourage, Santa Fe.[23][24]
In 2007 at the New York International Auto Show, Hyundai unveiled its V8 rear-drive luxury sedan called the Concept Genesis to be slotted above the Azera in the Hyundai line-up. This concept made its American debut in mid-2008. The Genesis reintroduced rear-wheel drive to the Hyundai range following a long period of only producing front-wheel drive cars.[25]
In 2007 at the Los Angeles International Auto Show, Hyundai unveiled its second rear-drive concept car, the Concept Genesis Coupe, will be Hyundai's first sports car due to make its debut in early 2009.[26]
In 2008, Hyundai Santa Fe and Hyundai Elantra were awarded 2008 Consumer Reports "top picks". The magazine's annual ratings, based on road tests and predicted safety and reliability are considered highly influential among consumers.[27] The Hyundai Elantra was Consumer Reports' top-ranked 2008 vehicle among 19 other compacts and small family cars, beating out the Honda Civic, Toyota Corolla and Toyota Prius.[28]
In 2008, at the North American International Auto Show, the production version of the luxury & performance-oriented Hyundai Genesis sedan made its debut, dealerships will have the Genesis as soon as summer 2008. In 2008, at the New York International Auto Show, Hyundai debuted its production version of the performance-oriented rear-drive Hyundai Genesis Coupe, slated to hit dealerships in early 2009.
On January 6, Hyundai reported sales of December 2008 fell to 24,037, from 46,487 in previous year and sales for the year dropped 14%, a day after the company launched 'Hyundai Assurance' in order to spark sales amid tough economic conditions.[29]
In 2009 Hyundai announced the five-door hatchback variant of the Elantra compact sedan will carry the name Elantra Touring when it goes on sale in the spring as a 2009 model.[30]
In 2009, the Hyundai Genesis luxury sedan was named 2009 North American Car of the Year, the first for Hyundai.[31] The Genesis has received a number of well-recognized automobile awards worldwide. It also won the 2009 Canadian Car of the Year after winning its category of Best New Luxury Car under $50,000.[32] The Hyundai's V8 Tau engine in the Genesis, which develops 375 hp (280 kW) on premium fuel and 368 hp (274 kW) on regular fuel, received 2009 Ward's 10 Best Engines award.[33]
In 2009, 4 models from Hyundai and two from Kia, earned the Top Safety Award by the Insurance Institute for Highway Safety (IIHS).[34]
In 2009, Hyundai/Kia vehicles were named as "least expensive vehicles to insure". Hyundai/Kia vehicles were the least expensive to insure and occupied the 'top five' least expensive slots, said Insure.com.[35]
In 2009, According to a preliminary report from the Environmental Protection Agency published in November 2009, which is based on 2009 pre-model year production projections provided by automakers,[36] Hyundai, at an average of 23.4 mpg-US (10.1 L/100 km; 28.1 mpg-imp), is the second most fuel-efficient automaker in America, after Honda's combined U.S. fleet of Honda and Acura models at an average of 23.6 mpg-US (9.97 L/100 km; 28.3 mpg-imp).[37]
In 2010, a Consumer Reports reliability survey ranked Hyundai (including Kia) as the fourth-best automaker. The ratings reflect the performance, comfort, utility and reliability of more than 280 vehicles that the magazine recently tested.[38]
In 2010, the Hyundai Equus made its North American debut at the North American International Auto Show
!2015 !2016 !2017 !2018 !2019
[edit]Hyundai in Canada
In 1989, Hyundai Auto Canada Inc. opened a stamping and assembly plant in Bromont, Quebec, employing 800. The plant cost $387.7 million, with Quebec and Canadian federal government subsidies of $131 million.[39] The plant was designed to manufacture approximately 2000 Hyundai Sonatas per week.[39] Subsequently, Chrysler and Hyundai considered a joint venture that would have Chrysler rebranding the Sonata manufactured at Bromont – only to later announce the deal had failed.[40] The Bromont plant was operational for four years before it closed – with Hyundai's sales unable to support the plant. With boost in Sales in 2009, Hyundai Auto Canada Inc. is currently planning to build a new plant in Canada and resume production in Canada.[41] Hyundai subsequently sold the plant,[41] which was eventually purchased by AAER Inc., a manufacturer of wind turbines based in Quebec.


Hyundai's manufacturing plant at Irungattukottai near Sriperumbudur, India.
[edit]Hyundai In India
Hyundai Motor India Limited is currently the second largest carmaker after Maruti Suzuki and largest auto exporter in India.[42] It is making India the global manufacturing base for small cars. Hyundai sells several models in India, the most popular being the Santro Xing, i10 and the i20. Other models include Getz Prime, Accent, Terracan, Elantra (Discontinued), second generation Verna, Tucson, Santa Fe and the Sonata Transform. Hyundai has two manufacturing plants in India located at Sriperumbudur in the Indian state of Tamil Nadu. Both plants have a combined annual capacity of 600,000 units.In the year 2007 Hyundai opened its R&D facility in Hyderabad Andhra pradesh, employing now nearly 450 engineers from different parts of the country.Basically the Hyundai Motors India Engineering (HMIE) gives technical & engineering support in Vehicle development and CAD & CAE support to Hyundai's main R&D center in Namyang Korea. In 2010, Hyundai started its design activities at Hyderabad R&D Center with Styling, Digital Design & Skin CAD Teams.
[edit]Hyundai in Europe
On November 2008, Hyundai opened its European plant in Nošovice, Czech Republic, following an investment of over 1 billion euros and over two years of construction.[43][44] The plant, which mainly manufactures the i30 for the European market, has an annual capacity of 200,000 cars.[45] The new Hyundai plant is 90 kilometers north of Kia Motors' Žilina Plant in Slovakia.
[edit]Hyundai in Turkey
The opening of the first manufacturing plant in Turkey, located in İzmit, was done on the September 20, 1997 and due to the unexpectedly high demand a second plant was opened later in Kozyatağı, in collaboration with Isuzu Anadol, for CKD assembling only. The joint venture in Turkey is called Hyundai Assan Otomotiv.
[edit]Hyundai in Egypt
Hyundai cars are manufactured in Egypt also, the local manufacturer of these vehicles is the Ghabbour Group which is located in Cairo. They have a big model range and offers sports models of some car models which are only offered on the Egypt market. Formerly, the company had assembled vehicles from the GM concern.
[edit]Hyundai in China
Hyundai models sell well in China.[citation needed]
[edit]Beijing Hyundai
A joint venture with Beijing Automotive Group,[46] Beijing Hyundai Motor manufactures many Hyundai vehicles,[citation needed] as well as a few models which are exclusive to the Chinese market.[47] This company sold 700,000 passenger cars in 2010.[48] Hyundai-branded SUVs were sold by a different company.
[edit]Hawtai partnership
Between 2002[49]-2010[50] Hawtai Motor made Chinese-market versions of the Hyundai Matrix,[51] the Hyundai Santa Fe[49][52] and the Hyundai Terracan.[49][52] The Santa Fe was the fifth most-purchased SUV in China in 2010,[53] and some of Hawtai's versions may greatly differ from those sold in other markets.[54]
[edit]Commercial vehicles
In October 2010, Hyundai signed agreement with Sichuan Nanjun Automobile on setting up a commercial vehicle joint venture—Sichuan Hyundai Motor Co., Ltd.[55]
[edit]Hyundai in Japan
Despite having growing sales worldwide, Hyundai struggled in Japan, having sold only 15,000 passenger cars from 2001 to 2009.[56] Following an announcement on November 2009, Hyundai pulled their passenger car division out of the Japanese market and focused on their commercial vehicle division instead.[56] The company said that it is possible for them to come back to Japan fully if market conditions continue to improve.[57]
[edit]Hyundai in the Philippines
Hyundai continues to dominate the Philippine automobile market through their newly introduced models. Hyundai is currently the third top selling automotive brand in the country. Hyundai's i10, Accent, SantaFe, Sonata, and Grand Starex were among the models which brought Hyundai to the 3rd spot. Hyundai almost doubled its sales in 2010 with 11,086 in 2009 to a whopping 20,712. Hyundai becomes the fastest growing automotive brand in the country.
[edit]Electric vehicles

Main articles: Hybrid electric vehicle and Electric vehicle
Since 2004, Hyundai has supplied about 3,000 hybrid versions of its Getz and Accent small cars to government fleets as part of a testing program. The automaker cites a lack of local tax benefits for purchasing hybrids as a barrier to its hybrid development program. But Hyundai expects the tax situation to change in 2009.[citation needed]
The new hybrid electric Sonata made its debut at the Los Angeles International Auto Show in November 2008. Hyundai expects to release it in the U.S. market in 2010, featuring lithium-ion battery technology.[58]
Hyundai plan to begin producing hybrid electric vehicles in 2009. The company is going to use Hybrid Blue Drive, which includes lithium polymer batteries, as opposed to lithium-ion.[59][60][61] The Avante was be the first vehicle to be produced. Other are the Santa Fe Hybrid, the Elantra, Sonata Hybrid (to the U.S. market in 2010) and the Hyundai i20, which will replace the Hyundai Getz.
Hyundai began producing the Elantra LPI Hybrid (or Avante in the local market) was launched in the South Korean domestic market in July 2009. The Elantra LPI (Liquefied Petroleum Injected) is the world's first hybrid electric vehicle to be powered by an internal combustion engine built to run on liquefied petroleum gas (LPG) as a fuel. The Elantra PLI is a mild hybrid and the first hybrid to adopt advanced lithium polymer (Li–Poly) batteries.[62][63]
The Hyundai Blue Will plug-in hybrid has made its U.S. debut at the North American International Auto Show in Detroit 2010.[64][65]
In 2010 the company is going to launch the mass-market Hyundai i10 EV. Includes a LG 16 kW·h lithium-ion battery, for 100 miles (160 km) all electric range, and a 49 kW·h electric motor[66]
At the 2010 Geneva Motor Show, Hyundai unveiled the i-flow, a concept car using a variant of the BLUE-WILL hybrid system. The i-flow Concept uses a 1.7-liter twin-turbo diesel engine along with electric batteries to achieve fuel economy of 3 litres per 100 kilometres (94 mpg-imp; 78 mpg-US). Hyundai says a production car based on the i-flow's design will be in production by 2011.[67]
This section requires expansion.
[edit]Environmental record

On April 23, 2008 Hyundai Motor announced the beginning of a five-year project to turn 50 km² of infertile land into grassland by 2012. Hyundai is doing so with the help of the Korean Federation for Environmental Movement (KFEM). The project, named Hyundai Green Zone, is located 660 km north of Beijing. The goal of the project is to end the recurring dust storms in Beijing, block desertification and protect the local ecosystem. Local weeds will be planted in the region that have the ability to endure sterile alkaline soil. This is the first environmental project of the company's social contribution program.Hyundai also made electric car concept i10 recently.[68][69]
Hyundai Motor plans to aid Chevron Corporation in the construction of up to six hydrogen fueling stations that will be located in California, including locations at the University of California-Davis and the Hyundai America Technical Center in Chino. Hyundai is going to provide a collection of 32 Tucson fuel cell vehicles, which are powered by UTC Fuel Cell power plants.[70]
[edit]Motorsport



Alister McRae driving an Accent WRC at the 2001 Rally Finland.
Hyundai entered motorsport by competing in the F2 class of the World Rally Championship in 1998 and 1999. In September 1999, Hyundai unveiled the Accent WRC, a World Rally Car based on the Hyundai Accent. The Hyundai World Rally Team debuted the car at the 2000 Swedish Rally and achieved their first top-ten result at that year's Rally Argentina, when Alister McRae and Kenneth Eriksson finished seventh and eighth, respectively. Eriksson later drove the car to fifth place in New Zealand and fourth in Australia. In 2001, Hyundai debuted a new evolution of the Accent WRC, which was intended to improve reliability, but the performance of the car was still not good enough to challenge the four big teams (Ford, Mitsubishi, Peugeot and Subaru). However, at the season-ending Rally GB, the team achieved their best result with McRae finishing fourth and Eriksson sixth.
For the 2002 season, Hyundai hired the four-time world champion Juha Kankkunen, along with Freddy Loix and Armin Schwarz. Kankkunen's fifth place in New Zealand was the team's best result, but they managed to edge out Škoda and Mitsubishi by one point in the battle for fourth place in the manufacturers' world championship. In September 2003, after a season hampered by budget constraints, Hyundai announced withdrawal from the WRC and planned to return in 2006, which did not happen.[71]
In 2006, following the announcement that Korea was scheduled to earn a Formula One Grand Prix, Hyundai planned to enter the sport.[72] The Korean Grand Prix was first held in 2010, but Hyundai have not entered the championship. Hyundai announced they would be revealing their future rally plans at the 2011 Chicago Auto Show, on February 9.[73] The current plans for rallying are focused around the newest Hyundai release, the Veloster.[74]
[edit]Model lineup

Pony
Atos/Atoz/Santro
Click/Getz/Getz Prime/TB
Accent
Verna/Accent
Sonata/i45
Stellar
Elantra/Avante/Lantra
i10
i20
i30/i30cw/Elantra Touring
Lavita/Matrix
Santamo (Rebadged Mitsubishi Chariot; originally produced by Hyundai Precision Industry)
Grandeur/Azera/XG (Originally a joint project of Hyundai and Mitsubishi)
Genesis
Equus/Centennial (Originally a joint project of Hyundai and Mitsubishi)[75]
Coupé/Tiburon/Tuscani
Genesis Coupe
Excel
Dynasty
[edit]SUVs and vans
Entourage (Similar to the Kia Sedona)
Galloper (Rebadged Mitsubishi Pajero; originally produced by Hyundai Precision Industry)
Grace (1st generation was a rebadged Mitsubishi Delica)
H-1/H-200/iMax/i800/Libero/Satellite/Starex
HD1000 (Minibus/Porter)
Porter (1st generation was a rebadged Mitsubishi Delica)
Santa Fe
Starex/Grand Starex/i800/H-1
Terracan
Trajet
Tucson/JM/ix35
Veracruz/ix55
[edit]Commercial vehicles
HM 1620 urban bus
HM 1630 suburban bus
Hyundai 4.5 to 5-ton truck (Rebadged Mitsubishi Fuso Fighter)
Hyundai 8 to 25-ton truck (Rebadged Mitsubishi Fuso Super Great)
Aero (Rebadged Mitsubishi Fuso Aero Bus)
Aero City
Aero Town (e-Aero Town)
Bison & 3ton Truck
Chorus
County (e-County)
Hyundai DQ-7
e-Mighty
Hyundai FB
HD160
HD170
Mega Truck
New Power Truck
Nova (made by Ghabbour Group in Egypt[76])
Mighty (Rebadged Mitsubishi Fuso Canter)
Mighty II
Hyundai RB
Super Truck Medium
Super Truck
Trago
Universe
O303 Benz Bus
[edit]Concept car

HCD-I
HCD-II
HCD-III
HCD-6
HCD-7
HCD-8
HCD-9 Talus
[edit]See also

Companies portal
List of Korean car makers
List of Hyundai engines
Hyundai
Hyundai Group
Hyundai Kia Automotive Group
Hyundai Motor Manufacturing Alabama
Kia Motors
Hyundai Mobis
Bering Truck Corporation
Dewan Farooque Motors
[edit]References

^ Pronunciations in English vary. Among the variants are:
/ˈhjʌndeɪ/ or /ˈhʌndeɪ/ h(y)un-day
/ˈhjʌndaɪ/ or /ˈhʌndaɪ/ h(y)un-dy
/haɪˈuːndaɪ/ hy-oon-dy
/hiˈʌndeɪ/ hee-un-day
The closest English pronunciation to the original Korean would be /ˈhjʌndɛ/ hyun-deh, but the final vowel is checked and cannot occur word-final in English.
^ "World Ranking of Manufacturers 2009 by production" . OICA.
^ "Global auto industry realigns" . The Detroit News. 2009-06-11. Retrieved 2009-09-16.
^ "/ Columnists / David Pilling – South Korea is no longer the underdog" . Financial Times. 2010-02-24. Retrieved 2010-12-17.
^ "World Ranking of Manufacturers 2008 by production" . OICA.
^ a b Taylor III, Alex (2010-01-05). "Hyundai smokes the competition" . CNN.
^ The Times (1974-07-09)
^ The Sunday Times 'Business News' (1974-07-14)
^ Motor Report International (1974-07-18)
^ The Engineer (1975-01-30)
^ "Hyundai Motors India Ltd" . Business.mapsofindia.com. 2010-04-09. Retrieved 2010-12-17.
^ "Chung Mong-koo" . Business Week.
^ Sang-hun, Choe (2006-04-28). "South Korea Arrests Head of Hyundai Motor" . New York Times.
^ "Hyundai research & development | Hyundai Motor Company" . Worldwide.hyundai.com. 2010-06-10. Retrieved 2011-04-24.
^ "Hyundai Beats Ford, Becomes World's 4th Automaker" . autoevolution. Retrieved 2010-09-20.
^ TBD. "Letterman Top Ten jokes about Hyundai" . CBS. Retrieved 2010-12-17.
^ "Porsche, Hyundai score big gains in J.D. Power quality survey" . AutoWeek Magazine. 2006-08-06. Retrieved 2010-12-17.
^ "1624 Flight Line, Mojave, California – Google Maps" . Google. 1970-01-01. Retrieved 2009-09-16.
^ Eldridge, Earle (2003-03-11). "Hyundai's reliability rankings now tie Honda's" . USA Today. Retrieved 2010-12-17.
^ "J.D. Power Announces Hyundai Ranks Top In Customer Satisfaction" . Motortrend.com. 2010-12-13. Retrieved 2010-12-17.
^ "Ford beats Toyota in quality rankings" . MSNBC.com. 2007-06-06.
^ Hyundai is the Highest Ranked Non-Premium Nameplate in the J.D. Power and Associates Initial Quality Study 2009. The autochannel
^ "The 2007 Total Quality Award Winners" . Strategic Vision. Retrieved 2010-12-17.
^ "Hyundai models tally tops Strategic Vision’s 2007 quality perception awards"
^ Hyundai Concept Genesis – 2007 New York Auto Show [dead link]
^ "Hyundai Unveils Rear-Wheel-Drive Genesis Coupe Concept" . Worldcarfans.com. Retrieved 2010-12-17.
^ "Hyundai breaks through with two 'top' models" . MSNBC. 2008-02-28. Retrieved 2010-12-17.
^ "Gas-saving sedans, The refined Elantra SE beats the very thrifty Corolla" . Consumerreports.org. 2010-02-11. Retrieved 2010-12-17.
^ Alan Ohnsman and Mike Ramsey (2009-01-06). "Toyota, Honda U.S. Slump Ends Gains Dating to Mid-90s" . bloomberg.
^ "Hyundai announces Elantra hatchback" . Blogs.motortrend.com. 2007-08-08. Retrieved 2010-12-17.
^ "2009 North American Car of the Year" . NACOTY. 2009-01-11.
^ "2009 Canadian Car of the Year" (PDF). Automobile Journalists Association of Canada. 2008-10-24.
^ "Ward's 2009 10 Best Engines Winners" . WARD'S. 2008-12-05.
^ Top Safety Picks 2009 , Insurance Institute for Highway Safety, 2009
Hyundai Genesis, Hyundai Entourage, Kia Sedona, Hyundai Santa Fe, Hyundai Veracruz, Kia Soul
^ The Most Expensive Cars to Insure (2009-06-03), U.S. News Rankings & Reviews
^ "Light-Duty Automotive Technology, Carbon Dioxide Emissions, and Fuel Economy Trends: 1975 Through 2009" . U.S. Environmental Protection Agency.
^ Makiko Kitamura and Alan Ohnsman (2010-06-23). "Honda's Ito Defends Fuel Efficiency Lead as Hyundai Gains" . Bloomberg.
^ Who makes the best cars? Hyundai made real strides in the past year April 2010. Consumer Reports
^ a b "Hyundai to Add Quebec Plant" . The New York Times. AP. 1989-07-05. Retrieved 2010-05-04.
^ Doron P. Levin (1990-07-24). "Chrysler And Hyundai Venture Off" . The New York Times. Retrieved 2010-05-04.
^ a b Tony Van Alphen (2009-09-14). "Hyundai CEO wants Canadian car plant" . The Toronto Star. Retrieved 2010-05-04.
^ "Vehicle Sales in India Surge 31%, the Fastest Pace in Over Two Years" . Wall Street Journal. 2009-08-11. Retrieved 2009-08-11.
^ Agence France-Presse (2006-01-25). "Hyundai Considers Czech Auto Plant" . IndustryWeek. Retrieved 2009-12-12.
^ "Mass Production Officially Launched at the New Hyundai Plant in the Czech Republic" . Automobiles Review. 2008-11-15. Retrieved 2009-12-12.
^ Kalab, Vladimir (2008-11-04). "First Czech-made Hyundai Cars Leaving Nošovice Plant" . Prague Daily Monitor. Retrieved 2009-12-12.
^ BEIJING HYUNDAI OPENS NEW PLANT, ADDS NEW MODEL Hyundai Official Site
^ HYUNDAI REVEALS THREE NEW MODELS AT SHANGHAI AUTO SHOW Hyundai Official Site
^ Hyundai sells 1M cars in China joongangdaily.com, (2011-01-03)
^ a b c A New Bentley? No, It Is a Hawtai B11 chinaautoweb.com, (2010-08-17)
^ Hawtai to launch B35 SUV at years end China Car Times (2010-11-15)
^ Huatai Automobile to manufacture Hyundai matrix gasgoo.com, 06, 2008
^ a b World of Cars 2006·2007. Warsaw, Poland: Media Connection Sp. z o.o.. 2006. p. 226.
^ Top 10 Best-Selling Sedans and SUVs in 2010 chinaautoweb.com, 2011-01-14
^ Huatai Santa Fe C9 goes on the market Global Times. (2009-09-21)
Huatai-Hyundai and Roewe hook up to stick 1.8T in SanteFe . China Car Times, 2007-10-11
^ "Hyundai Picks Sichuan Nanjun for Commercial Vehicle Joint Venture" . ChinaAutoWeb.com.
^ a b Matt Brogan (2009-11-30). "Hyundai suspends Japanese sales" . Retrieved 2011-07-04.
^ "Hyundai suspends passenger vehicle sales in Japan" . 2009-11-28. Retrieved 2011-07-04.
^ "report" . Retrieved 2010-12-17.
^ "Green Car Congress site" . Greencarcongress.com. 2008-09-03. Retrieved 2010-12-17.
^ Hyudnai worldwide news [dead link]
^ "Hyundai reveals hybrid blue drive architecture in Los Angeles"
^ "Hyundai Elantra LPi hybrid official press release" . Hyundai. 2009-07-10. Retrieved 2010-03-23.
^ "Hyundai Unveils Elantra LPI HEV at Seoul Motor Show" . Hyundai Global News. 2009-04-02. Retrieved 2010-03-23.
^ "Hyundai Blue-Will, a plug-in hybrid" . Engadget.com. 2009-03-25. Retrieved 2010-12-17.
^ "Hyundai's futuristic plug-in hybrid Blue-Will has Detroit auto show debut" . USA Today. 2010-01-11. Retrieved 2010-05-04.
^ "Hyundai To Launch i10 Electric Vehicle In 2010" . The Car Connection. 2009-09-08. Retrieved 2010-12-17.
^ "Hyundai i-flow Concept Revealed at Geneva" . Automoblog.net. 2010-03-04. Retrieved 2010-12-17.
^ "Hyundai to Green Mongolian Desert" . Korean Times. (2008-04-24). Retrieved 2008-05-18.
^ "Hyundai Motor to Begin 'Green Project' in China" Korean Times. (2008-04-23). Retrieved 2008-05-16
^ "U.S. Hydrogen Highway Paved With Public-Private Research Funds" . Environment News Service, (2004-04-28). Retrieved 2008-05-16
^ "Hyundai to quit World Rally" . BBC. 2003-09-17. Retrieved 2008-11-03.
^ Lavrinc, Damon (2006-10-23). "Hyundai to Enter F1 in 2010" . Autoblog. Retrieved 2010-12-17.
^ "Hyundai’s Getting Dirty" . Blog.roadandtrack.com. 2011-02-04. Retrieved 2011-04-24.
^ |- style="background: white; " | name: | {{{1}}}. "Hyundai Future Cars" . Hyundaiusa.com. Retrieved 2011-04-24.
^ "Automotive Engineering International Online: Global Vehicle Development: Part III Asia" . Sae.org. Retrieved 2010-12-17.
^ [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
[edit]External links

The Wikibook Vehicle Identification Numbers (VIN codes) has a page on the topic of
Hyundai VIN Codes
Wikimedia Commons has media related to: Hyundai
HYUNDAI CONGLOMERATES OF KOREA (English)
Hyundai Motor Company
Hyundai Motor Company International Website
Hyundai at the Open Directory Project
Hyundai Motors New Zealand
Hyundai Motors India
Hyundai Asia Resources, Inc. Philippines
Hyundai Motor Europe
Hyundai Motors Malaysia
Hyundai Motor America
[show]v · d · eHyundai, automobile timeline, 1960s–present
[show]v · d · eHyundai Motor Company
[show]v · d · eHyundai
[show]v · d · eKorean automobile industry
[show]v · d · eKAMA Members
[show]v · d · eS&P Asia 50 companies
[show]v · d · eKFA sponsors
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Jasmine collar

Jasmine collar



hyundai  هيونداي  موديلات هونداي  محركات هونداي   اسعار هونداي Empty
مُساهمةموضوع: رد: hyundai هيونداي موديلات هونداي محركات هونداي اسعار هونداي   hyundai  هيونداي  موديلات هونداي  محركات هونداي   اسعار هونداي Icon-new-badge1/8/2011, 00:52



Mitsubishi Chariot

(Redirected from Hyundai Santamo)
Mitsubishi Chariot

Manufacturer Mitsubishi Motors
Production 1983–2003
Successor Mitsubishi Grandis
Class Compact MPV
Body style 5-door minivan
The Mitsubishi Chariot, is a five door, five/seven seat compact MPV produced by Mitsubishi Motors of Japan from 1983 to 2003. It was based on the SSW concept car first exhibited at the 23rd Tokyo Motor Show in 1979,[1] and named for the battle chariots used during the times of the ancient Greek and Roman Empires.[2] Internationally, it has been sold under various names, including Mitsubishi Space Wagon, Mitsubishi Nimbus and Mitsubishi Expo. The Chariot has been sold as the Dodge/Plymouth Colt Vista Wagon captive imports in North America, and as the Eagle Vista Wagon in Canada, and has also been manufactured under license as the Hyundai/Galloper Santamo, Kia Carstar, and Mitsubishi Savrin in Asia.
Contents [hide]
1 First generation (1983–1991)
2 Second generation (UF; 1991–1997)
3 Third generation (UG; 1997–2003)
4 Production and sales
5 References

[edit]First generation (1983–1991)

First generation

Also called Mitsubishi Nimbus (Aus)
Mitsubishi Space Wagon
Dodge/Plymouth Colt Vista
Eagle Vista Wagon (Canada)
Production 1983–1991
Assembly Okazaki, Aichi, Japan
Porirua, New Zealand
Layout Front engine,
front-/four-wheel drive
Engine 1,597 cc G32B I4 (D02W)
1,755 cc G37B I4 (D05W)
1,795 cc G62B I4 (D03W)
1,997 cc G63B I4 (D08W)
1,795 cc D65T I4 turbodiesel (D09W)
Transmission 3-speed automatic
5-speed manual
The first generation of Chariot (D0#W-series) was produced from February 1983 to May 1991 with a choice of SOHC straight-4 powerplants ranging from the 1.6-liter 4G32 to the 2.0-liter 4G63 petrol engines, or the 1.8 liter 4D65T turbodiesel (from October 1984), mated to a five-speed manual or three-speed automatic transmission.[3]
The Chariot's wheelbase was 2,625 millimetres (103.3 in), while overall length ranged from 4,295–4,485 millimetres (169.1–176.6 in) depending on market and equipment level. From June 1984, a version with permanent four-wheel drive was also offered,[3] while Japanese customers could also get the 4G62T engine in the MR Turbo version from July 1983 until the 1987 model year (1,795 cc, 135 PS/99 kW at 5,800 rpm).[4] This version could reach 175 km/h (109 mph), and was also available with the 3-speed automatic.[5]
In Australia, where it was marketed as the "Nimbus", it won the 1984 Wheels Car of the Year award in its debut year.[6] The Nimbus model codes were "UA" (1984), "UB" (1986), and "UC" (1987).
A single 1.8-litre GLX version, with manual or automatic transmission was assembled from CKD kits in New Zealand by importer Todd Motors (later Mitsubishi NZ Ltd).[citation needed]
The rebadged Dodge and Plymouth Colt Vista, or in Canada, the Eagle Vista Wagon, were introduced in 1983 as a 1984 model. Slotted below the Dodge Caravan and Plymouth Voyager as Dodge/Plymouth's entry-level minivans, they were offered in North America until 1991. The Colt Vista was available with the 2.0-liter 4G63, producing 98 horsepower (73 kW) in US trim, and either front-wheel drive or permanent four-wheel drive. Top speed was 155 km/h (96 mph), 150 km/h (93 mph) for the 4WD.[7]

1st generation Dodge/Plymouth Colt Vista (USA)



Mitsubishi Nimbus GLX (Australia)



Mitsubishi Space Wagon GLX (Germany)


[edit]Second generation (UF; 1991–1997)

Second generation

Also called Hyundai Santamo
Mitsubishi Expo
Mitsubishi Nimbus
Mitsubishi Space Wagon
Production 1991–1997
Assembly Okazaki, Aichi, Japan
Porirua, New Zealand
Layout Front engine,
front-/four-wheel drive
Engine 1997 cc I4
2350 cc I4
Transmission 5-speed manual
4-speed automatic
The second generation, from 1991 to 1997, was enlarged in every dimension, offering a longer wheelbase, and greater length, width, and height. It retained the 4G63B engine, but phased out the 4G37B and replaced the old turbodiesel with a with a newer 1997 cc 4D68T powerplant, and in 1993 a 2350 cc 4G64 was added to the range. A five-speed manual, or four-speed auto could be specified, and in high-end models an INVECS electronically controlled 4-speed auto with "fuzzy logic" was also available.
Again, from 1992, a single GLX model was assembled in New Zealand, with manual or automatic transmissions, at Mitsubishi's Porirua plant.[citation needed]

1992–1995 Mitsubishi Nimbus (UF) GLX (Australia)



Hyundai Santamo (South Korea)


[edit]Third generation (UG; 1997–2003)

Third generation

Also called Mitsubishi Nimbus
Mitsubishi Space Wagon
Production 1997–2003
Assembly Okazaki, Aichi, Japan
Layout Front engine,
front-/four-wheel drive
Engine 2972 cc V6
Transmission 4-speed semi-automatic
The third and final generation was introduced on October 17, 1997,[2] and was larger and heavier again. It was now known in its home market as the Chariot Grandis, after the French grandiose, to emphasise the increase in the car's size and quality as it moved from a ladder frame to monocoque construction,[6] using the company's RISE safety body.[2] Mitsubishi discontinued all other straight-4 engines in favour of a single gasoline direct injection version of the 4G64, while introducing a new 2972 cc SOHC 6G72 V6 powerplant, also GDI-equipped. The INVECS-II four-speed semi-auto became the only transmission option.[2]
The Chariot Grandis was finally superseded by release of the Mitsubishi Grandis on May 14, 2003,[8] although production of the older vehicle continued until the following year for overseas markets.[9]

2001–2003 Mitsubishi Nimbus GLX, Australia


[edit]Production and sales

Year Production Sales
Domestic Export
1995 41,943 figures unavailable
1996 33,648
1997 59,448
1998 88,251
1999 63,010
2000 26,734 22,821 10,092
2001 15,907 10,472 7,018
2002 10,595 3,724 7,310
2003 4,043 49 4,536
2004 138 - 208
(Sources: Fact & Figures 2000 , Fact & Figures 2005 , Mitsubishi Motors website)
[edit]References

Wikimedia Commons has media related to: Mitsubishi Chariot
^ "The 23rd Tokyo Motor Show" . Japan Automobile Manufacturers Association (JAMA).
^ a b c d "Mitsubishi Motors Launches Chariot Grandis New-generation SUV" , Mitsubishi Motors press release, October 13, 1997
^ a b (in Japanese) Car Graphic: Car Archives Vol. 11, '80s Japanese Cars. Tokyo: Nigensha. 2007. p. 216. ISBN 978-4-544-91018-6.
^ Auto Katalog 1987. Stuttgart: Vereinigte Motor-Verlage GmbH & Co. KG. 1986. pp. 238–239.
^ World Cars 1985. Pelham, NY: The Automobile Club of Italy/Herald Books. 1985. pp. 361–362. ISBN 0-910714-17-7.
^ a b "Used Car Review - Mitsubishi Nimbus 1984-2002" , Bruce Newton, drive.com.au, May 10, 2005
^ Mastrostefano, Raffaele, ed (1990) (in Italian). Quattroruote: Tutte le Auto del Mondo 1990. Milano: Editoriale Domus S.p.A. p. 194.
^ "Mitsubishi Motors Releases New Grandis" , Mitsubishi Motors press release, May 14, 2003
^ Fact & Figures 2005 , Mitsubishi Motors website
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Jasmine collar

Jasmine collar



hyundai  هيونداي  موديلات هونداي  محركات هونداي   اسعار هونداي Empty
مُساهمةموضوع: رد: hyundai هيونداي موديلات هونداي محركات هونداي اسعار هونداي   hyundai  هيونداي  موديلات هونداي  محركات هونداي   اسعار هونداي Icon-new-badge1/8/2011, 00:53



Mitsubishi Chariot

(Redirected from Hyundai Santamo)
Mitsubishi Chariot

Manufacturer Mitsubishi Motors
Production 1983–2003
Successor Mitsubishi Grandis
Class Compact MPV
Body style 5-door minivan
The Mitsubishi Chariot, is a five door, five/seven seat compact MPV produced by Mitsubishi Motors of Japan from 1983 to 2003. It was based on the SSW concept car first exhibited at the 23rd Tokyo Motor Show in 1979,[1] and named for the battle chariots used during the times of the ancient Greek and Roman Empires.[2] Internationally, it has been sold under various names, including Mitsubishi Space Wagon, Mitsubishi Nimbus and Mitsubishi Expo. The Chariot has been sold as the Dodge/Plymouth Colt Vista Wagon captive imports in North America, and as the Eagle Vista Wagon in Canada, and has also been manufactured under license as the Hyundai/Galloper Santamo, Kia Carstar, and Mitsubishi Savrin in Asia.
Contents [hide]
1 First generation (1983–1991)
2 Second generation (UF; 1991–1997)
3 Third generation (UG; 1997–2003)
4 Production and sales
5 References

[edit]First generation (1983–1991)

First generation

Also called Mitsubishi Nimbus (Aus)
Mitsubishi Space Wagon
Dodge/Plymouth Colt Vista
Eagle Vista Wagon (Canada)
Production 1983–1991
Assembly Okazaki, Aichi, Japan
Porirua, New Zealand
Layout Front engine,
front-/four-wheel drive
Engine 1,597 cc G32B I4 (D02W)
1,755 cc G37B I4 (D05W)
1,795 cc G62B I4 (D03W)
1,997 cc G63B I4 (D08W)
1,795 cc D65T I4 turbodiesel (D09W)
Transmission 3-speed automatic
5-speed manual
The first generation of Chariot (D0#W-series) was produced from February 1983 to May 1991 with a choice of SOHC straight-4 powerplants ranging from the 1.6-liter 4G32 to the 2.0-liter 4G63 petrol engines, or the 1.8 liter 4D65T turbodiesel (from October 1984), mated to a five-speed manual or three-speed automatic transmission.[3]
The Chariot's wheelbase was 2,625 millimetres (103.3 in), while overall length ranged from 4,295–4,485 millimetres (169.1–176.6 in) depending on market and equipment level. From June 1984, a version with permanent four-wheel drive was also offered,[3] while Japanese customers could also get the 4G62T engine in the MR Turbo version from July 1983 until the 1987 model year (1,795 cc, 135 PS/99 kW at 5,800 rpm).[4] This version could reach 175 km/h (109 mph), and was also available with the 3-speed automatic.[5]
In Australia, where it was marketed as the "Nimbus", it won the 1984 Wheels Car of the Year award in its debut year.[6] The Nimbus model codes were "UA" (1984), "UB" (1986), and "UC" (1987).
A single 1.8-litre GLX version, with manual or automatic transmission was assembled from CKD kits in New Zealand by importer Todd Motors (later Mitsubishi NZ Ltd).[citation needed]
The rebadged Dodge and Plymouth Colt Vista, or in Canada, the Eagle Vista Wagon, were introduced in 1983 as a 1984 model. Slotted below the Dodge Caravan and Plymouth Voyager as Dodge/Plymouth's entry-level minivans, they were offered in North America until 1991. The Colt Vista was available with the 2.0-liter 4G63, producing 98 horsepower (73 kW) in US trim, and either front-wheel drive or permanent four-wheel drive. Top speed was 155 km/h (96 mph), 150 km/h (93 mph) for the 4WD.[7]

1st generation Dodge/Plymouth Colt Vista (USA)



Mitsubishi Nimbus GLX (Australia)



Mitsubishi Space Wagon GLX (Germany)


[edit]Second generation (UF; 1991–1997)

Second generation

Also called Hyundai Santamo
Mitsubishi Expo
Mitsubishi Nimbus
Mitsubishi Space Wagon
Production 1991–1997
Assembly Okazaki, Aichi, Japan
Porirua, New Zealand
Layout Front engine,
front-/four-wheel drive
Engine 1997 cc I4
2350 cc I4
Transmission 5-speed manual
4-speed automatic
The second generation, from 1991 to 1997, was enlarged in every dimension, offering a longer wheelbase, and greater length, width, and height. It retained the 4G63B engine, but phased out the 4G37B and replaced the old turbodiesel with a with a newer 1997 cc 4D68T powerplant, and in 1993 a 2350 cc 4G64 was added to the range. A five-speed manual, or four-speed auto could be specified, and in high-end models an INVECS electronically controlled 4-speed auto with "fuzzy logic" was also available.
Again, from 1992, a single GLX model was assembled in New Zealand, with manual or automatic transmissions, at Mitsubishi's Porirua plant.[citation needed]

1992–1995 Mitsubishi Nimbus (UF) GLX (Australia)



Hyundai Santamo (South Korea)


[edit]Third generation (UG; 1997–2003)

Third generation

Also called Mitsubishi Nimbus
Mitsubishi Space Wagon
Production 1997–2003
Assembly Okazaki, Aichi, Japan
Layout Front engine,
front-/four-wheel drive
Engine 2972 cc V6
Transmission 4-speed semi-automatic
The third and final generation was introduced on October 17, 1997,[2] and was larger and heavier again. It was now known in its home market as the Chariot Grandis, after the French grandiose, to emphasise the increase in the car's size and quality as it moved from a ladder frame to monocoque construction,[6] using the company's RISE safety body.[2] Mitsubishi discontinued all other straight-4 engines in favour of a single gasoline direct injection version of the 4G64, while introducing a new 2972 cc SOHC 6G72 V6 powerplant, also GDI-equipped. The INVECS-II four-speed semi-auto became the only transmission option.[2]
The Chariot Grandis was finally superseded by release of the Mitsubishi Grandis on May 14, 2003,[8] although production of the older vehicle continued until the following year for overseas markets.[9]

2001–2003 Mitsubishi Nimbus GLX, Australia


[edit]Production and sales

Year Production Sales
Domestic Export
1995 41,943 figures unavailable
1996 33,648
1997 59,448
1998 88,251
1999 63,010
2000 26,734 22,821 10,092
2001 15,907 10,472 7,018
2002 10,595 3,724 7,310
2003 4,043 49 4,536
2004 138 - 208
(Sources: Fact & Figures 2000 , Fact & Figures 2005 , Mitsubishi Motors website)
[edit]References

Wikimedia Commons has media related to: Mitsubishi Chariot
^ "The 23rd Tokyo Motor Show" . Japan Automobile Manufacturers Association (JAMA).
^ a b c d "Mitsubishi Motors Launches Chariot Grandis New-generation SUV" , Mitsubishi Motors press release, October 13, 1997
^ a b (in Japanese) Car Graphic: Car Archives Vol. 11, '80s Japanese Cars. Tokyo: Nigensha. 2007. p. 216. ISBN 978-4-544-91018-6.
^ Auto Katalog 1987. Stuttgart: Vereinigte Motor-Verlage GmbH & Co. KG. 1986. pp. 238–239.
^ World Cars 1985. Pelham, NY: The Automobile Club of Italy/Herald Books. 1985. pp. 361–362. ISBN 0-910714-17-7.
^ a b "Used Car Review - Mitsubishi Nimbus 1984-2002" , Bruce Newton, drive.com.au, May 10, 2005
^ Mastrostefano, Raffaele, ed (1990) (in Italian). Quattroruote: Tutte le Auto del Mondo 1990. Milano: Editoriale Domus S.p.A. p. 194.
^ "Mitsubishi Motors Releases New Grandis" , Mitsubishi Motors press release, May 14, 2003
^ Fact & Figures 2005 , Mitsubishi Motors website
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Jasmine collar

Jasmine collar



hyundai  هيونداي  موديلات هونداي  محركات هونداي   اسعار هونداي Empty
مُساهمةموضوع: رد: hyundai هيونداي موديلات هونداي محركات هونداي اسعار هونداي   hyundai  هيونداي  موديلات هونداي  محركات هونداي   اسعار هونداي Icon-new-badge1/8/2011, 00:57


LAH;G I,K]HD

مشاكل هونداي النترا

مشاكل الهونداي

مشاكل سيارات الهيونداي

عيب قاتل في هونداي النترا 2012 الجديدة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


حين بحثي وتصفحي لأخبار النترا الجديدة وجدت مقطعين عن عيب كبير في سيارات هيونداي الجديدة ومن ضمنها النترا الجديدة عيب لايمكن تفاديه يؤدي الى انفجار و احتراق السيارة بسرعة كبيرة ومفاجئة بسبب قوة الاحصنة على سعة المكينة اي انها غير متناسبة وضعف الجودة في الحديد يؤدي إلى كسر الكفرات الخلفية بكاملها وظهرت هذه المشاكل في كوريا وأدت الى وفيات عدة وحالتين في امريكا وللمصداقية ارفقت المقطعين من اليوتوب بعنوان : ‪YouTube - hyundai 2011 Elantra Car on fire Many auto defects