لماذا تزوج الرسول عائشة وهي صغيرة
لماذا تزوج الرسول عائشة وهي صغيرة
فنقرر بادئ ذي بدء أن أم المؤمنين عائشة عندما خطبها الرسول صلى الله عليه وسلم لم يكن هو أول المتقدمين لخطبتها بل سبقه غيره ، فقد ذكر بعض المؤرخين أن جبير بن المطعم بن عدي تقدم لخطبة عائشة، وعلى هذا فأم المؤمنين كانت في عمر الزواج ، وكانت تطيقه فلا غرو إذاً أن يخطبها النبي صلى الله عليه وسلم .
ويذكر سماحة المستشار الشيخ فيصل مولوي نائب رئيس المجلس الأوربي للبحوث والإفتاء ظروف نكاح النبي صلى الله عليه وسلم بأم المؤمنين عائشة فيقول سماحته :
أولاً: إنّ زواج الرسول صلى الله عليه وسلم من السيدة عائشة رضي الله عنها كان أصلاً باقتراح من خولة بنت حكيم على الرسول صلى الله عليه وسلم ؛ لتوكيد الصلة مع أحبّ الناس إليه سيدنا أبي بكر الصدّيق ، لتربطهما أيضاً برباط المصاهرة الوثيق.
ثانياً: أنّ السيدة عائشة رضي الله عنها كانت قبل ذلك مخطوبة لجبير بن المطعم بن عدي، فهي ناضجة من حيث الأنوثة مكتملة بدليل خطبتها قبل حديث خولة.
ثالثاً: أنّ قريش التي كانت تتربّص بالرسول صلى الله عليه وسلم الدوائر لتأليب الناس عليه من فجوة أو هفوة أو زلّة، لم تُدهش حين أُعلن نبأ المصاهرة بين أعزّ صاحبين وأوفى صديقين، بل استقبلته كما تستقبل أيّ أمر طبيعي.
رابعاً: أنّ السيدة عائشة رضي الله عنها لم تكن أول صبيّة تُزفّ في تلك البيئة إلى رجل في سنّ أبيها، ولن تكون كذلك أُخراهنّ. لقد تزوّج عبد المطلب الشيخ من هالة بنت عمّ آمنة في اليوم الذي تزوّج فيه عبد الله أصغر أبنائه من صبيّة هي في سنّ هالة وهي آمنة بنت وهب.
ثمّ لقد تزوّج سيدنا عمر بن الخطّاب من بنت سيدنا علي بن أبي طالب كرّم الله وجهه وهو في سنّ جدّها، كما أنّ سيدنا عمر بن الخطّاب يعرض بنته الشابة حفصة على سيدنا أبي بكر الصدّيق وبينهما من فارق السنّ مثل الذي بين الرسول صلى الله عليه وسلم وعائشة رضي الله عنها. ولكنّ نفراً من المستشرقين يأتون بعد أكثر من ألف وأربع مائة عام من ذلك الزواج فيهدرون فروق العصر والإقليم، ويطيلون القول فيما وصفوه بأنّه الجمع الغريب بين الكهل والطفولة ، ويقيسون بعين الهوى زواجاً عُقد في مكّة قبل الهجرة بما يحدث اليوم في بلاد الغرب حيث لا تتزوّج الفتاة عادة قبل سنّ الخامسة والعشرين.
ويجب الانتباه إلى أنّ نضوج الفتاة في المناطق الحارّة مبكّر جداً وهو في سنّ الثامنة عادة، وتتأخّر الفتاة في المناطق الباردة إلى سنّ الواحد والعشرين كما يحدث ذلك في بعض البلاد الباردة. وأياً ما يكون الأمر فإنّه عليه الصلاة والسلام لم يتزوّج السيدة عائشة رضي الله عنها من أجل المتعة، وهو الذي بلغ الخامسة والخمسين من عمره، وإنّما كان ذلك لتوكيد الصلة مع أحبّ الرجال إليه عن طريق المصاهرة، خاصّة بعد أن تحمّل أعباء الرسالة وأصبحت حملاً ثقيلاً على كاهله، فليس هناك مجال للتفكير بهذا الشأن.
ولو كان عليه الصلاة والسلام همّه النساء والاستمتاع بهنّ لكان فعل ذلك أيّام كان شاباً حيث لا أعباء رسالة ولا أثقالها ولا شيخوخة، بل عنفوان الشباب وشهوته الكامنة.
غير أنّنا عندما ننظر في حياته في سنّ الشباب نجد أنّه كان عازفاً عن هذا كلّه، حتّى إنّه رضي بالزواج من السيدة خديجة رضي الله عنها الطاعنة في سنّ الأربعين وهو ابن الخامسة والعشرين.
ثمّ لو كان عنده هوس بالنساء لما رضي بهذا عمراً طويلاً حتّى تُوفّيت زوجته خديجة رضي الله عنها دون أن يتزوّج عليها. ولو كان زواجه منها فلتة فهذه خديجة رضي الله عنها توفّاها الله، فبمن تزوّج بعدها؟ لقد تزوّج بعدها بسودة بنت زمعة العامرية جبراً لخاطرها وأنساً لوحشتها بعد وفاة زوجها ، وهي في سنّ كبير، وليس بها ما يرغّب الرجال والخطّاب. هذا يدلّ على أنّ الرسول صلى الله عليه وسلم كان عنده أهداف من الزواج إنسانية وتشريعية وإسلامية ونحو ذلك.
ومنها أنّه عندما عرضت عليه خولة بنت حكيم الزواج من عائشة فكّر الرسول صلى الله عليه وسلم أيرفض بنت أبي بكر ، وتأبى عليه ذلك صحبة طويلة مخلصة ،ومكانة أبي بكر عند الرسول والتي لم يظفر بمثلها سواه.
ولمّا جاءت عائشة رضي الله عنها إلى دار الرسول صلى الله عليه وسلم فسحت لها سودة المكان الأول في البيت ، وسهرت على راحتها إلى أن توفّاها الله ، وهي على طاعة الله وعبادته، وبقيت السيدة عائشة رضي الله عنها بعدها زوجة وفيّة للرسول صلى الله عليه وسلم تفقّهت عليه حتّى أصبحت من أهل العلم والمعرفة بالأحكام الشرعية.
وما كان حبّ الرسول صلى الله عليه وسلم للسيدة عائشة رضي الله عنها إلاّ امتداداً طبيعياً لحبّه لأبيها رضي الله عنهما.
ولقد سُئل عليه الصلاة والسلام: من أحبّ الناس إليك؟ قال: (عائشة) قيل: فمن الرجال؟ قال: (أبوها). هذه هي السيدة عائشة رضي الله عنها الزوجة الأثيرة عند الرسول صلى الله عليه وسلم وأحبّ الناس إليه.
لم يكن زواجه منها لمجرّد الشهوة ، ولم تكن دوافع الزواج بها المتعة الزوجية بقدر ما كانت غاية ذلك تكريم أبي بكر وإيثاره وإدناؤه إليه وإنزال إبنته أكرم المنازل في بيت النبوّة .
والله أعلم .
Why Prophet married Aisha when she was young
Why Prophet married Aisha when she was young
Venorteur first of all to the mother of believers Aisha when the sermon the Prophet peace be upon him was not the first applicants to propose to her but was preceded by others, it was stated by some historians that Jubayr ibn Restaurant bin Uday offer a sermon Aisha, and on this the mother of the believers were in the age of marriage, and the unbearable No wonder, then, that proposes marriage to her of the Prophet peace be upon him.
The Chancellor and His Eminence Sheikh Faisal Mawlawi, Vice President of the European Council for Fatwa and Research circumstances to marry the Prophet peace be upon him says mother of believers Aisha Eminence:
First, the marriage of the Prophet peace be upon him by Ms. Aisha was originally the suggestion of a wise girl Khawla the Prophet peace be upon him; to confirm the link with the people I love the Prophet Abu Bakr, also linked by a bond of close intermarriage.
Second: Ms. Aisha was engaged to before that Jubayr ibn Adi Ben Restaurant, they are mature in terms of femininity incomplete evidence before her engagement interview Khawla.
Third: The Quraish, which was lying in wait for the messenger, peace be upon him departments to incite the people it from a gap or lapse or a slip, not surprised when he announced the news of intermarriage between the dearest owner fuller and friends, received, but also receive an is normal.
Fourth: that Ms. Aisha were not the first girl in that environment wed to a man at the age of her father, and will not be so Okhrahen. He has been married Sheikh Abd al-Muttalib girl with an aura of safe on the day he married the youngest of his sons Abdullah of boys at the age of the halo is safe girl gave.
Then I got married Umar ibn al-Khattab of girl prophet Ali bin Abi Talib, may Allah honor him at the age of her grandfather, and the caliph Omar ibn al-Khattab displays built by young Hafsa our master Abu Bakr and the age difference between them, such as that between the Prophet peace be upon him and Aisha God bless them. But got to some of the orientalists came after more than a thousand and four hundred years of that marriage Fahdron differences of the times and the region, and prolonging say in what they described as a combination strange between Allekel and childhood, and measure into fancy a marriage contract in Mecca before the migration to what is happening today in the West, where not marry the girl usually before the age of twenty.
We must note that the maturity of the girl in the tropics is in a very early age of eight usually, and delayed the girl in cold regions to the age of twenty-one also occurs in some cold country. Whatever it be it peace be upon him did not marry Aisha, may Allah be pleased for pleasure, who was fifth and fifty years of age, but that was to confirm the link with the love of men to him by intermarriage, especially after carrying the burden of the message and become a burden upon his shoulders, there is no room for thinking in this regard.
If peace be upon him and his main concern of women to enjoy their days to do so was a young man is not where the burden of message does not encumber or aging, but his desire heyday of youth and potential.
But when we look at his life at a young age, we find that he was reluctant about all this, so that he may marry Khadija, may Allah be contesting in the age of forty, the son of the fifth century.
Moreover, if women had the obsession to be pleased with this long-lived until she died his wife Khadija, may Allah be pleased to get married without them. If the marriage of these slip Khadija, may Allah be pleased Tovaha God, Fbmn later married? The girl later married Psodh Zam'ah Amiriya Jabra for her sake and for Anas Ouhstha after the death of her husband, she was great, and does not have what he wants men and discourse. This indicates that the Prophet peace be upon him he had to marry the goals of humanitarian and legislative and Muslim, and so on.
Such that when the girl offered him Khawla wise to marry Aisha thought the Prophet peace be upon him Oervd girl of Abu Bakr, and the company that refuses to be a long honest, and the status of Abu Bakr, the Prophet and when he gains that have not reciprocated others.
As was Aisha, may Allah be pleased to house the Prophet peace be upon him I let her Sawdah first place in the house, and stayed on the comfort that Tovaha of God, which is to obey God and worship, and remained Aisha may Allah be pleased after the faithful wife of the Prophet peace be upon him Tfgaht until it has become one of the scholars and knowledge of the provisions of legitimacy.
What was the love of the Prophet peace be upon him to Mrs. Aisha, may Allah be only a natural extension of his love for her father, may Allah be pleased with them.
I have asked him blessings and peace: from people like you? He said: (Aisha) said: it is men? He said: (her father). This is Ms. Aisha, may Allah be pleased favorite wife when the Prophet peace be upon him, and I like people to him.
Did not marry her just to lust, and was not motivated to marry her marital pleasure as she was very honored that Abu Bakr and preference and Adnaah him and his son take down houses in the house of Akram prophecy.
And Allah knows best.