تحميل و مشاهدة الفيلم الايراني يوم الحرية روز رستاخيز , دانلود و تماشای فیلم در آزادی
تحميل و مشاهدة الفيلم الايراني يوم الحرية روز رستاخيز , دانلود و تماشای فیلم در آزادی
تحميل و مشاهدة الفيلم الايراني يوم الحرية روز رستاخيز , دانلود و تماشای فیلم در آزادی
در روزهاي اخير انتقاد از شرايط حاكم به پخش فيلمها شدت گرفته است
انحصار در اكران، مافياي پخش؛ توهم يا واقعيت؟!
گروه سينماي ايران – آيا پخش فيلمهاي سينماي ايران در انحصار چند دفتر محدود درآمده است؟ براي پاسخ به اين ميشود مروري بر آثار اكران شده در سال 90 كرد و اگر دايره انتخاب را به فيلمهاي موفق امسال محدود كنيم ميبينيم كه اغلب اين آثار توسط يك دفتر، پخش شدهاند.اما سوال اين جاست كه آيا كسي سينماگران را مجبور كرده تا توزيع فيلمشان را به دفتر خاصي واگذار كنند؟!
آيا كسي فرهادي، كيميايي، دهنمكي، داودنژادو ... را اجبار كرده بود كه فيلمشان را به اين دفتر بدهند يا عملكرد حرفهاي پخشكننده باعث چنين اتفاقي شده است؟
عليرضا سجادپور و داريوش بابائيان در اين رابطه پاسخگوي سوالات خبرنگار «باني فيلم» بودهاند و منوچهر مصيري نيز صحبتهايي با ايسنا داشته كه ميخوانيد:
***
عليرضا سجادپور: كسي فيلمسازان را مجبور نميكند با فلان دفتر پخش قرارداد ببندند
مديركل اداره ارزشيابي و نظارت با بيان اينكه سينماي ايران گام به گام به ساماندهي اكران نزديك ميشود، گفت: البته معتقدم بسياري از انتقادات اهالي سينما بجاست و آنها را ميپذيرم اما اينكه بخواهيم از يكسري موضوعات وهمي و تخيلي صحبت كنيم را به هيچ عنوان نميپذيرم.
سيد عليرضا سجادپور در گفتگويي با خبرنگار «باني فيلم» در توضيح بيشتر مطلب فوق گفت: اينكه دوستان ميگويند هنوز فيلمي به مرحله ساخت نرسيده، اما قرارداد اكرانش در سينماها بسته شده را نميدانم بر اساس كدام مصداق ميگويند. بسيار تعجب ميكنم از اين گونه صحبتها. با نگاهي به فيلمهاي اكران شده در سينما همه خواهيم فهميد كه اين آثار، همه فيلمهاي اكران شده سال گذشته جشنواره فجر بودهاند.
او افزود: واقعاً اين بحثها بيپايه و بياساس است. من از دوستان ميخواهم نمونه و مصداق صحبتهايشان را به طور صريح ارائه دهند تا هرگونه شبهه از ميان برداشته شود.
سجادپور با بيان اينكه كاملاً در جريان صحبتها و انتقادات فيلمسازان قرار دارم گفت: از پاييز سال 88 كه مسؤوليت اداره نظارت را برعهده گرفتم تا به امروز معتقدم يكي از مهمترين كاستيهاي سينماي ايران بحث اكران و بازاريابي فيلمهاي سينماي ايران در داخل و خارج از كشور و سامان دادن اين حوزه است.
او همچنين گفت: معتقدم در سال 90 بخشي از ساماندهي اكران فيلمها محقق شد و چينش فيلمها با توجه به تنوع ژانري كه در آن لحاظ شده به درستي انجام شده است و نكته مهمتر اينكه تمامي چينش درست اكران سال 90 را مرهون توليد گسترده سينما در سال 89 ميدانم و اينكه چگونگي توليد فيلم در سال 89 با دستي باز انجام شده است. ضمن اينكه سينماي ايران به لحاظ گيشه امسال بالاترين ميزان را در پانزده سال گذشته تجربه كرده است و تا پايان سال هم سقف فروش فيلمها به ميانگين خوبي خواهد رسيد و حتي از گيشه رويايي سال 88 هم پيشي خواهد گرفت.
سجاد پور در بخش ديگري از صحبت خود با اشاره به صحبت برخي از فيلمسازان مبني بر انحصار پخش فيلم گفت: من از ابتداي سال 90 ميخواستم قانون محدوديت تعداد فيلم را براي هر دفتر پخش ارائه دهم، اما از آنجائيكه بسياري از فيلمها قرارداد اكران خود را با پخشكنندگان از سال گذشته منعقد كرده بودند خود فيلمسازان با من تماس گرفتند و از من خواستند اين قانون را به سال آينده موكول كنم. واقعاً از اين صحبت دوستان تعجب ميكنم درحاليكه خودشان از من خواستند و با صحبتهايي درخواست شد كه با صنوف داشتيم اين موضوع محدوديت تعداد فيلم براي هر دفتر به سال آينده واگذار شود. كسي فيلمسازان را به اينكه فيلمشان را به دفتر پخش واگذاركنند اجبار نميكند. خود فيلمسازان پيشقدم ميشوند.
وي به صحبتهايش افزود: شوراي صنفي نمايش متشكل از افرادي از اتحاديه تهيهكنندگان، پخشكنندگان، نماينده كانون كارگردانان، نماينده وزارت ارشاد به تركيب كاملاً مطلوبي با برنامهريزي دقيق رسيده است و چينش اكران را هم به درستي انجام داده، تعداد فيلمهاي ميلياردي امسال هم بالا بوده و امسال شاهد جلوگيري از سلطه يك ژانر در سينماي ايران بوديم. آيا غير از اين بود كه همه اهالي سينماي ايران از وضعيت و سلطه سينماي كمدي بر سينماي ايران ميناليد...
داريوش بابائيان: پخش كنندههاي سينماي ايران آن قدر گسترده نيستند كه مافيا داشته باشند
داريوش بابائيان، يكي از پخشكنندههاي سينماي ايران نيز با بيان اينكه سينماي ايران و حوزه پخش آن آنقدر گسترده نيست كه بتواند مافيا در آن وجود داشته باشد، گفت: چند مدتي بود كه عقد قرارداد تعداد بالاي فيلمها با يكي از دفاتر پخش، چالش جدي را براي دفاتر ديگر به وجود آورده بود. به گونهاي كه حتي 20 دفتر پخش را با تعطيلي مواجه ميكرد.
بابائيان به خبرنگار «باني فيلم» توضيح داد: با كار كارشناسي كه در كانون پخش كنندگان صورت گرفته براي سال آينده مقرر شده كه هر دفتر پخش فقط 8 فيلم را به اكران عمومي برساند و اين قانون در اساسنامه و صورت جلسه كانون پخشكنندگان به رسميت شناخته شده است.
او گفت : البته لازم است بگويم كه فعلاً مقرر شده كه مجوز فعاليت به دفاتر پخش جديد داده نشود تا در جريان اكران فيلم تقلب صورت نگيرد. به عنوان نمونه يك شخص با دفاتر پخش مختلف، اكران فيلمهاي سينماي ايران را از آن دفتر خود كند. لذا فعلاً قرار نيست به دفتر پخشي مجوز داده شود.
بابائيان همچنين گفت: در هر صورت به اين نكته هم اهميت دهيم كه دفتر پخشي كه فيلمسازان ميگويند اكران فيلمها در سينماي ايران را براي خود انحصاركرده، به تدريج به اين جايگاه رسيده است. مديران دفاتر پخش سينماي ايران هم بايد دفاتر خود را به امكانات و تجهيزات روز پيشرفته كنند تا فيلمسازان رغبت همكاري با آنان را داشته باشند. البته در جلسهاي كه هفته گذشته دركانون پخش كنندگان داشتيم قرار است كلاس آموزش چگونگي پخش مطلوب در سينماي ايران را براي مديران برگزار كنيم.
وي افزود: اميدوارم شرايط در سال آينده به گونهاي رقم بخورد كه هر دفتر پخشي بتواند چند فيلم پر فروش را در حوزه پخش خود داشته باشد.
منوچهر مصيري:
يكي دو دفتر جاي تمام دفاتر پخش را گرفتهاند
منوچهر مصيري نيز مشكل اول اين روزهاي سينماي ايران را توزيع و پخش ناعادلانه فيلمها بين دفاتر پخش دانست.
اين كارگردان سينما كه با ايسنا، گفتوگو ميكرد ادامه داد: به نظرم انحصار يكي دو دفتر پخش در سينماي ايران يكي از مشكلات بسيار با اهميت است، چرا كه در حال حاضر برخي پخشها به كارتلهاي بزرگ تبديل شدهاند و ساير دفاتر پخش تقريبا بيكار هستند.
وي ابراز عقيده كرد: اين سياستهاي غلط اكران از سوي مسوولان ديكته ميشود و عامل به وجود آمدن اين مشكلات است. در گذشته به هيچ وجه وضعيتمان اينگونه نبود و هر دفتر پخش چند فيلم در سال داشت و بالاخره كار ميكرد اما اكنون شايد بتوان با اغماض گفت كه دو دفتر پخش فعال بيشتر نداريم.
اين عضو مجمع فيلمسازان سينماي ايران يادآور شد: چنين مشكلي درباره دفاتر پخش در دوران معاون سينمايهاي قبلي اتفاق افتاد اما در معاونت سينمايي فعلي به اوج خود رسيد. در دورهي قبلي مديريت سينما، قرار بود پخش از توليد جدا شده و شرايطي ايجاد شود كه يك دفتر پخش نتواند حرف اول و آخر اكران را در سينماها بزند.
وي ادامه داد: سالن سينما يك بنگاه اقتصادي است، وقتي يك دفتر پخش سالانه 10 -20 فيلم سينماي براي نمايش دارد طبيعي است كه سينمادار مايل است در تمام سال با آن يك دفتر پخش طرف باشد.
مصيري در ادامه به طرح مجمع فيلمسازان سينماي ايران براي حل مشكل پخش اشاره كرد و توضيح داد: طرحي كه ما براي حل مشكل اكران و پخش در سينماي ايران داشتيم به صورت مكرر ارائه شده است اما هيچ بازخوردي نگرفتيم. به نظرم اگر نگاهها صنفي بود و از افراد خبره صنفي براي گفتوگو و بحث پيرامون مشكلات دعوت ميشد، اينگونه نميشد كه سينماي ورشكسته، توليد ورشكسته و سينمادار ورشكسته داشته باشيم.
وي تصريح كرد: ما تنها ميتوانيم پيشنهاد دهنده باشيم و قوانين را مراكز ديگري بايد تدوين كنند. واقعا فكر ميكنم بايد از صاحب نظران براي مشورت دعوت تا در بخشهاي مختلف بهترين راهكارها انتخاب شود.
اين تهيهكننده و كارگردان سينما سپس به يكي از بندهاي طرح مجمع فيلمسازان سينماي ايران درباره فاصله زماني بين صدور پروانه نمايش و ثبت قرارداد سينماها در شوراي صنفي نمايش اشاره كرد و گفت: اينكه برخي بتوانند بلافاصله پس از دريافت پروانه نمايش، قراردادي كه از قبل با سينمادار تنظيم كردهاند را در شوراي صنفي ثبت كنند، يك رانت داخلي است. اكنون در سينماي ايران افرادي هستند كه چندين ماه در نوبت ميمانند تا فيلمشان اكران شود اما عدهاي بلافاصله پس از آنكه فيلم از تنور توليد خارج شده و هنوز داغ داغ است، آن را به پرده ميرسانند.
مصيري تصريح كرد: اين شرايط به همان انحصاري بودن پخش باز ميگردد. در اين شرايط طبيعي است هم سينمادار و هم تهيه كننده سراغ همان يكي دو دفتر پخش برود.
كارگردان «دنيا» در بخش ديگري از اين گفتوگو، به روند دريافت پروانه ساخت به عنوان يكي ديگر از مشكلات سينماي ايران اشاره و گفت: معتقدم صدور پروانه ساخت بايد زير نظر وزارت ارشاد و به شكل گذشته باشد. اگرچه به شرايط قبلي هم نقدهايي وارد است اما باز روند سالمتري بود.
وي ادامه داد: اگر روند صدور پروانه ساخت، مطالعه فيلمنامهها و مميزي آثار در دست همكارانمان باشد، درست نيست. وزارت ارشاد بايد اين مسووليت را مانند مطبوعات در دست بگيرد، چرا كه صدور پروانه ساخت توسط يك همكار مشكلات زيادي را ايجاد ميكند. اولين مشكل اين است كه يك همكار كه فيلمنامه را ميخواند هيچ مسووليتي در قبال آن ندارد، اگر فيلمنامه رد شود چه كسي پاسخگوست؟
منوچهر مصيري گفت: اگر وضعيت پخش درست شود، توليد و نمايش هم در سينماي ايران درست خواهد شد.
بالافراج عن "يوم القيامة" في البلدان العربية
برخی منابع خبری سینمایی جهان عرب با اشاره به اسامی بازیگران عرب فیلم سینمایی «روز رستاخیز» به کارگردانی احمد رضا درویش از امکان اکران این فیلم در کشورهای عربی استقبال کردند.
به گزارش فارس، برخی منابع خبری سینمایی جهان عرب با اشاره به اسامی بازیگران عرب ورحب ب "يوم القيامة" فيلم للفيلم الذي صدر في المسارح في الشرق الأوسط.
Alsynma أخبار ، مشيرا إلى المدلى بها من العراق والكويت ولبنان وسوريا في الفيلم ، وكتب أشهر الممثلين العرب في هذا الفيلم "جمال سليمان". الممثل الشهير السوريين الذين في بلده "T. حمدي" ، "رضوان عقيلي" و "خادم فؤاد" سوريا "داوود حسين" من الكويت ، "يوسف Shkrjy" من العراق "، وفؤاد إبراهيم" في هذا الفيلم هي من لبنان .
. وهذا هو الخبر أن الفيلم وسؤاله عن دور جمال سليمان كتب : جمال سليمان ، قبل عام ونصف تقريبا مع المنتجين لهذا الفيلم قد لا يكون تقديم أي تفاصيل حول دوره في فيلم "يوم الدينونة" لعبت است، امتناع کرد.
این پایگاه افزود: جمال سلیمان عدم ارائه جزئیات درباره فیلم و نقشش را به دلیل قرارداد موجود بین او و تهیه کننده اعلام کرده است و تنها گفته است که منتظر به نمایش درآمدن آن است.
پایگاه خبری السینما نوشته است: جمال سلیمان در نیمه سوم ماه رمضان گذشته به ایران سفر کرده است و تنها در 7 روز به جلوی دوربین احمد رضا درویش رفته است.
شایان ذکر است جمال سلیمان پیش از سابقه بازی در سینمای ایران را داشته است که معروفترین حضور او در فیلم «بازمانده» Syfa أواخر... و "قال الطبيب" دور هو.