اربد
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

اربد

منتدى معلومات عامة
 
صفحة الاعلاناتالمنشوراتالرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول
دخول
اسم العضو:
كلمة السر:
ادخلني بشكل آلي عند زيارتي مرة اخرى: 
:: لقد نسيت كلمة السر

 

 البارون إمبان - Édouard Louis Joseph Empain, Baron Empain

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
Jasmine collar

Jasmine collar



البارون إمبان  - Édouard Louis Joseph Empain, Baron Empain   Empty
مُساهمةموضوع: البارون إمبان - Édouard Louis Joseph Empain, Baron Empain    البارون إمبان  - Édouard Louis Joseph Empain, Baron Empain   Icon-new-badge6/8/2011, 05:01




البارون إمبان ، إدوارد لويس جوزيف إمبان - Édouard Louis Joseph Empain, Baron Empain

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]


البارون إمبان

البارون إمبان
الميلاد 20 سبتمبر 1852
بلجيكا
الوفاة 22 يوليو 1929
بلجيكا ، دفن في مصر
البارون إمبان ، إدوارد لويس جوزيف إمبان - Édouard Louis Joseph Empain, Baron Empain

(20 سبتمبر 1852 - 22 يوليو 1929). مهندس ومؤسس مشاريع ومالي وصناعي بلجيكي ثري بالاضافة إلى أنه عاشق للآثار المصرية. بدأ العمل مع أخوه البارون فرانسوا إمبان Baron François Empain وعدد أخر من أفراد أسرته وحققوا نجاحات كبيرة وثروات هائلة في مجال عملهم في إنشاء المشاريع وخاصة مشاريع مد خطوط السكك الحديدية والترام أو المترو وكذلك الإنشاءات. حصل على لقب بارون عام 1907 وتوفي في بلجيكا ودفن في مصر أسفل كنيسة البازليك الموجودة حالياً في مصر الجديدة. وكانت وفاة البارون بمرض السرطان . قام بإنشاء ضاحية مصر الجديدة قصر البارون وانتهى العمل به عام 1911

بدايته

بدأ عمله كرسام هندسي في شركة للتعدين وهي سوسيتيه ميتالورجيك (Société métallurgique) وفي عام 1878 دخل في صناعة إنشاءات السكك الحديدية حينما لاحظ أن السكك الحديدية والمواصلات في الريف بشكل عام ليست على المستوى المطلوب - في ذلك الوقت.

وبعد النجاح في بلجيكا بخط سكك حديدية ( Liege-Jemeppe) ، قامت شركاته بتطوير خطوط سكك حديدية في فرنسا وبالتحديد مترو باريس حيث حصل على لقب بارون لقاء عمله هذا.

وبسبب تلك المشروعات شعر بأنه يعتمد أكثر من اللازم على البنوك والمصارف الخارجية لإتمام مشاريعه الصناعية ، فقام في عام 1881 بتأسيس مصرفه الخاص لتمويل مشاريعه ، والذي أصبح فيما بعد البنك الصناعي البلجيكي ("Banque Industrielle Belge").

وخلال عقد التسعينات بعد عام 1890 توسعت شركته في إنشاء خطوط الترام في العديد من العواصم الأوروبية وغيرها منها أوروبا وروسيا والصين و الكونغو البلجيكية - مستعمرة في ذلك الوقت - والقاهرة. كما قامت شركته بإنشاء العديد من شركات الكهرباء لإمداد الطاقة اللازمة لخطوط الترام التي كان ينشئها في مختلف العواصم.

في مصر

وصل البارون إمبان إلى مصر في يناير 1904 بنية إنقاذ أحد مشروعات شركته وهو انشاء خط سكة حديدية يربط بين المنصورة والمطرية (مدينة على شاطئ بحيرة المنزلة - بورسعيد) ، وعلى الرغم من فقدان المشروع في ذلك التنافس ، والذي قام به البريطانيون بدلاً من شركته ، إلا أنه ظل في مصر ولم يرحل منها. وهناك قول - ذكر في ويكيبيديا الإنجليزية - في سبب استمراره في مصر إلا هو حبه لسيدة وهي Yvette Boghdadli إيفيت بغدالدي [2] بينما تشير المصادر العربية إلى أن حبه لمصر هو سبب بقاؤه.

شركة مصر الجديدة
وفي عام 1906 أسس شركته Heliopolis Oasis Company ( شركة واحة هليبوبوليس) والتي قامت بشراء مساحة كبيرة من الصحراء من الحكومة الاستعمارية البريطانية في ذلك الوقت - في منطقة مصر الجديدة الحالية - مساحتها 25 كلم مربع في شمال غرب القاهرة - (ويقال على بعض المواقع العربية أنه أشترى الفدان الواحد بجنيه مصري وهو مبلغ كبير في ذلك الوقت). وبدأ بين عامي 1906 - 1907 في بناء ضاحية مصر الجديدة التي أرادها أن تكون قاهرة جديدة راقية وهي كذلك بالفعل ، حيث كان بها جميع مرافق البنية التحتية اللازمة من كهرباء ومياة وصرف صحي وفنادق مثل فندق هليوبوليس بالاس - (والذي هو الآن القصر الرئاسي للرئيس حسني مبارك). بالاضافة إلى ملاعب الجولف ومضامير سباق الخيول والمنتجعات الراقية. وكانت هناك مساكن راقية للإيجار مصممة على تصاميم معمارية مبتكرة في ذلك الوقت - لازال الكثير منها باقياً إلى الآن وتشكل تراثاً معمارياً في حد ذاتها .




قصر البارون إمبان


لعل أشهر آثار البارون أمبان في مصر والتي يعرفها الزائرون هو قصر البارون الذي استلهمه من معبد أنكور وات في كمبوديا [3] ومعابد أوريسا الهندوسية. صممه المعماري الفرنسي Alexandre Marcel ألكساندر مارسيل (1860 - 1928) وزخرفه Georges-Louis Claude جورج لويس كلود (1879 - 1963 ) واكتمل البناء عام 1911


وفاته

توفي بمرض السرطان في مدينة Woluwe ببلجيكا في 22 يوليو 1929 ودفن أسفل كنيسة البازليك بمصر الجديدة بالقاهرة ، مصر والتي كان يربطها بقصره نفق تحت الأرض.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Jasmine collar

Jasmine collar



البارون إمبان  - Édouard Louis Joseph Empain, Baron Empain   Empty
مُساهمةموضوع: رد: البارون إمبان - Édouard Louis Joseph Empain, Baron Empain    البارون إمبان  - Édouard Louis Joseph Empain, Baron Empain   Icon-new-badge6/8/2011, 05:05



Baron Empain


Édouard Louis Joseph, Baron Empain (20 September 1852 - 22 July 1929) was a wealthy Belgian engineer, entrepreneur, financier and industrialist, as well as an amateur Egyptologist.


Early life

Empain was born at Belœil, Belgium, and was the son of schoolteacher[1] François Julien Empain and his wife Catherine (née Solivier). He went into business with his brother, Baron François Empain and other family members, and amassed a great fortune.
Empain began his career a draughtsman at a metallurgical company, Société métallurgique, in 1878, and became involved in railway construction when he noticed that transport infrastructure in the countryside was inadequate. After success in Belgium with the Liege-Jemeppe line, his companies developed several railway lines in France, including the creation of the Paris Métro.
Because he felt that he depended too much on the banks for his industrial plans, in 1881 he founded his own bank, Banque Empain, which later became the Belgian Industrial Bank ("Banque Industrielle Belge"). The Empain group of companies expanded greatly throughout the 1890s, constructing electric urban tramlines in Europe, Russia, China, the Belgian Congo, and in Cairo, Egypt. Desiring to also be independent of electricity producers, Empain also was involved in forming a number of electricity companies to power his projects


Egypt

Édouard Empain arrived in Egypt in January 1904, intending to rescue one of the projects of his company S.A. des Chemins de Fer de la Basse-Egypte; being the construction of a railway line linking Mansourah (on the Nile river) to Matariya (on the far side of Lake Manzala from Port Said).[3] Despite losing the railway contract to the British, Empain stayed on in Egypt; a decision due to his love of the desert and his relationship with Yvette Boghdadli.[citation needed]


Baron Empain Palace (Qasr Al Baron), Heliopolis, Egypt.
In 1906, Empain established the Cairo Electric Railways and Heliopolis Oases Company, which bought a very large stretch of desert (25 square kilometres) to the northwest of Cairo at a low price from the colonial government.[3] Commencing in 1906-07 this company proceeded with the building of the new town of Heliopolis, in the desert ten kilometers from the center of Cairo. It was designed as a "city of luxury and leisure", with broad avenues and equipped with all necessary conveniences and infrastructure; water, drains, electricity, hotel facilities, such as the Heliopolis Palace Hotel[3] (formerly the presidential palace of ex-President Hosni Mubarak) and Heliopolis House, and recreational amenities including a golf course, racetrack and park. In addition, there was housing for rent, offered in a range of innovative design types targeting specific social classes with detached and terraced villas, apartment buildings, tenement blocks with balcony access and workers' bungalows.


The reverse side of Baron Empain Palace (Qasr Al Baron) in Heliopolis, Cairo
Today, Baron Empain is perhaps best known by modern visitors to Egypt for the building of a palace (the Palais Hindou) in the Avenue des Palais (renamed Orouba Avenue in the Nasser era) Heliopolis, Egypt. Inspired by Angkor Wat in Cambodia and the Hindu temples of Orissa,[citation needed], the Baron Empain palace was designed by French architect Alexandre Marcel (1860–1928) and decorated by Georges-Louis Claude (1879–1963), with construction being completed in 1911.[1]
In 1905, Empain assisted the Belgian government in the purchase of an Old Kingdom mastaba for the royal museum in Brussels, of which he was a benefactor. In 1907 he received the title of Baron, and also suggested to Belgian Egyptologist Jean Capart that he excavate at Heliopolis, where his building constructions were underway. He also made it possible for Capart to acquire some fine ancient artefacts for the Brussels Museum.

Later life

During World War I he was given the rank of general and directed armaments production at Paris and Le Havre for the Belgian army.
He died at Woluwe, Belgium, and was buried under the Our Lady of Heliopolis Basilica (known as La Basilique Notre-Dame d'Héliopolis.)
He was succeeded as baron by his son Jean Emplain, who married American burlesque performer Rozell Rowland (sometimes Rozelle Rowland). They entertained frequently at the Heliopolis. He was succeded by their son Édouard-Jean Empain.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
البارون إمبان - Édouard Louis Joseph Empain, Baron Empain
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
اربد :: المنتدى العلمي :: منتدى التاريخ :: السيرة الذاتية-
انتقل الى: