اربد
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

اربد

منتدى معلومات عامة
 
صفحة الاعلاناتالمنشوراتالرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول
دخول
اسم العضو:
كلمة السر:
ادخلني بشكل آلي عند زيارتي مرة اخرى: 
:: لقد نسيت كلمة السر

 

 البحث الكمي

اذهب الى الأسفل 
3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
Jasmine collar

Jasmine collar



البحث الكمي Empty
مُساهمةموضوع: البحث الكمي   البحث الكمي Icon-new-badge19/2/2011, 22:40




في مجال العلوم الاجتماعية ، البحث الكمي يشير إلى التحقق المنهجي التجريبي للخصائص الكمية والظواهر (phenomena) وعلاقاتهم. الهدف من البحث الكمي هو تطوير واستخدام نماذج رياضية ونظريات و / أو فرضيات تتعلق بالظواهر. عملية القياس هي مركزية في البحث الكمي لأنها تربط بين الملاحظة التجريبية (empirical observation) والتعبير الرياضي للعلاقات الكمية.

البحث الكمي يستخدم على نطاق واسع في العلوم الاجتماعية مثل علم الاجتماع والانثروبولوجيا (anthropology) والعلوم السياسية. البحث في العلوم الرياضية ، مثل الفيزياء هو أيضا كمي بحكم تعريفه ، على الرغم من ان استخدام هذا المصطلح يختلف باختلاف السياق. في مجال العلوم الاجتماعية ، المصطلح المتعلق بالأساليب التجريبية ، ينشأ في كل من الفلسفة الوضعية الفلسفية (positivism) وتاريخ الإحصاءات ، وهو مصطلح يعارض على أساليب البحث النوعي.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
theredrose

theredrose



البحث الكمي Empty
مُساهمةموضوع: رد: البحث الكمي   البحث الكمي Icon-new-badge19/2/2011, 23:24

البحث الكمي وفي البحث النوعي كمان
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Jasmine collar

Jasmine collar



البحث الكمي Empty
مُساهمةموضوع: رد: البحث الكمي   البحث الكمي Icon-new-badge21/2/2011, 00:29

عالطريق ههههههههههههههههه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Jasmine collar

Jasmine collar



البحث الكمي Empty
مُساهمةموضوع: رد: البحث الكمي   البحث الكمي Icon-new-badge18/7/2011, 21:42

منهج البحث العلمي (كمي أم كيفي)


هناك فرق بين الأسلوب الإحصائي الكمي وبين المنهج الكمي ، وأيهما أصوب إذا كانا بنفس المعنى .

الإسلوب الإحصائي الكمي يندرج تحت المنهج الكمي....حيث أن المنهج الكمي له أساليب عديدة من ضمنها spss وكذلك إسلوب تحليل البيانات من مصادر ثانوية أي أن تقوم بأخذ النتائج الإحصائية لعدد من الدراسات وتقوم بمقارنتها مع بعض....أو تأخذ بيانات إحصائية حكومية وتحللها يدوياً...أو أي إسلوب يكون فيه الأرقام هي أساس التحليل....حتى وإن لم تنزل الى الميدان.

ثانياً : حاولت البحث عن المعلومة ووجدت أن الأفضل- من وجهة نظري ومما قرأت – هو استخدام الأسلوب الكمي هو الأفضل ، وقد جاء حكمي من خلال القراءات التي قرأت حول هذا الموضوع ، فمثلاً يقول رشدي طعيمة في كتابه تحليل المحتوى : ( في مجال الحديث عن معوقات العلوم الإنسانية وعوامل تخلفها يقول المفكر زكي نجيب محمود : ( من أهم تلك المعوقات التي حالت دون أن تتقدم علوم الإنسان بمثل ما تقدمت علوم الطبيعة استخدامها لمفهومات كيفية لم تحاول أن تتلمس لها طريقاً يحولها إلى صيغ كمية ... وأنه من العسير علينا أن نتصور سبيلاً إلى التقدم العلمي قبل أن نجد الطريقة التي تتحول بها المعاني الكيفية إلى درجات كمية يمكن قياسها ) .. إلى أن يقول : ( إن دقة المفاهيم في الصياغة العلمية تستوجب أن تكون دلالتها كمية لا كيفية ، وأن العلوم المختلفة تتفاوت في درجة تقدمها بتفاوت ما قد حققته لنفسها من تحول المعاني الكيفية الشائعة في مجال الإدراك الفطري إلى مقادير كمية تصاغ في صيغة رياضية تكون هي بمثابة القانون العلمي ولا علم ما لم يتحول إدراكنا الكيفي إلى إدراك كمي لما ندركه ، والتقدير الكمي فوق ذلك يمكن من التحقق من الصدق والثبات ، فضلاً عن إمكانية إعادة إجراء التجربة ، بالإضافة إلى أن الأساليب الكمية توفر درجة عالية من الضبط ودقة النتائج والتزام الموضوعية

نعم أنا أتفق جزئياً مع هذا القول ولكن ليس في جميع الحالات, كما أن للتحليل الكمي من السلبيات الكثير سوف نتطرق لها....لا حقاً إن سمحت لي...منها أن الظاهرة المدروسة هي ظاهرة إنسانية تتغير بتغير الزمن فالعقل الجمعي لطلاب الجامعة قبل 10 سنوات ليس كما هو الآن حيث أن نتائج أي دراسة أجريت قبل 10 سنوات لا يمكن أن تطبق الآن...
كم أن الإسلوب الكيفي إيجابيات كثيرة منها أنك تتعامل من إنسان وحينما تجمع المعلومة منه تتعامل معه كإنسان وليس كرقم مما يتيح لك القدرة الكافيه لسبر المشكلة بكل حرية والرجوع والتأكد بنفس الوقت وهذا يضمن لك قرب النتائج من الواقع....
ويبقى الأساس هو متى وأين يجب أن نستخدمهما.....

ومؤخراً ظهر المنهج المختلط وهو ان يقوم الباحث بالجمع بين الإثنين الكمي والكيفي...فيكون أحدهما أساس والآخر مساعد....وإن أردتم فصلت في هذا النوع من المنهج المختلط...حيث أن لدي ورقة علمية في هذا الموضوع باللغة الإنجليزية إن أردتم سوف أرسلها لمن يريد, وإن أردتم أقدم بعض الشرح لأهم النقاط بها.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Jasmine collar

Jasmine collar



البحث الكمي Empty
مُساهمةموضوع: رد: البحث الكمي   البحث الكمي Icon-new-badge18/7/2011, 21:44



Quantitative Research


In the social sciences, quantitative research refers to the systematic empirical investigation of social phenomena via statistical, mathematical or computational techniques. The objective of quantitative research is to develop and employ mathematical models, theories and/or hypotheses pertaining to phenomena. The process of measurement is central to quantitative research because it provides the fundamental connection between empirical observation and mathematical expression of quantitative relationships.
Quantitative research is used widely in social sciences such as psychology, economics, sociology, and political science, and less frequently in anthropology and history. Research in mathematical sciences such as physics is also 'quantitative' by definition, though this use of the term differs in context. In the social sciences, the term relates to empirical methods, originating in both philosophical positivism and the history of statistics, which contrast qualitative research methods.
Qualitative methods produce information only on the particular cases studied, and any more general conclusions are only hypotheses. Quantitative methods can be used to verify, which of such hypotheses are true.
A comprehensive analysis of 1274 articles published in the top two American sociology journals between 1935 and 2005 found that roughly two thirds of these articles used quantitative methods.[1]



Overview

Quantitative research is generally made using scientific methods, which can include:
The generation of models, theories and hypotheses
The development of instruments and methods for measurement
Experimental control and manipulation of variables
Collection of empirical data
Modeling and analysis of data
Evaluation of results
In the social sciences particularly, quantitative research is often contrasted with qualitative research which is the examination, analysis and interpretation of observations for the purpose of discovering underlying meanings and patterns of relationships, including classifications of types of phenomena and entities, in a manner that does not involve mathematical models. Approaches to quantitative psychology were first modelled on quantitative approaches in the physical sciences by Gustav Fechner in his work on psychophysics, which built on the work of Ernst Heinrich Weber. Although a distinction is commonly drawn between qualitative and quantitative aspects of scientific investigation, it has been argued that the two go hand in hand. For example, based on analysis of the history of science, Kuhn (1961, p. 162) concludes that “large amounts of qualitative work have usually been prerequisite to fruitful quantification in the physical sciences”.[2] Qualitative research is often used to gain a general sense of phenomena and to form theories that can be tested using further quantitative research. For instance, in the social sciences qualitative research methods are often used to gain better understanding of such things as intentionality (from the speech response of the researchee) and meaning (why did this person/group say something and what did it mean to them?)(Kieron Yeoman).
Although quantitative investigation of the world has existed since people first began to record events or objects that had been counted, the modern idea of quantitative processes have their roots in Auguste Comte's positivist framework.


Use of statistics

Statistics is the most widely used branch of mathematics in quantitative research outside of the physical sciences, and also finds applications within the physical sciences, such as in statistical mechanics. Statistical methods are used extensively within fields such as economics, social sciences and biology. Quantitative research using statistical methods starts with the collection of data, based on the hypothesis or theory. Usually a big sample of data is collected - this would require verification, validation and recording before the analysis can take place. Software packages such as SPSS and R are typically used for this purpose. Causal relationships are studied by manipulating factors thought to influence the phenomena of interest while controlling other variables relevant to the experimental outcomes. In the field of health, for example, researchers might measure and study the relationship between dietary intake and measurable physiological effects such as weight loss, controlling for other key variables such as exercise. Quantitatively based opinion surveys are widely used in the media, with statistics such as the proportion of respondents in favor of a position commonly reported. In opinion surveys, respondents are asked a set of structured questions and their responses are tabulated. In the field of climate science, researchers compile and compare statistics such as temperature or atmospheric concentrations of carbon dioxide.
Empirical relationships and associations are also frequently studied by using some form of General linear model, non-linear model, or by using factor analysis. A fundamental principle in quantitative research is that correlation does not imply causation. This principle follows from the fact that it is always possible a spurious relationship exists for variables between which covariance is found in some degree. Associations may be examined between any combination of continuous and categorical variables using methods of statistics.
[edit]Measurement

Views regarding the role of measurement in quantitative research are somewhat divergent. Measurement is often regarded as being only a means by which observations are expressed numerically in order to investigate causal relations or associations. However, it has been argued that measurement often plays a more important role in quantitative research. For example, Kuhn argued that within quantitative research, the results that are shown can prove to be strange. This is because accepting a theory based on results of quantitative data could prove to be a natural phenomenon. He argued that such abnormalities are interesting when done during the process of obtaining data, as seen below:
When measurement departs from theory, it is likely to yield mere numbers, and their very neutrality makes them particularly sterile as a source of remedial suggestions. But numbers register the departure from theory with an authority and finesse that no qualitative technique can duplicate, and that departure is often enough to start a search (Kuhn, 1961, p. 180).
In classical physics, the theory and definitions which underpin measurement are generally deterministic in nature. In contrast, probabilistic measurement models known as the Rasch model and Item response theory models are generally employed in the social sciences. Psychometrics is the field of study concerned with the theory and technique for measuring social and psychological attributes and phenomena. This field is central to much quantitative research that is undertaken within the social sciences.
Quantitative research may involve the use of proxies as stand-ins for other quantities that cannot be directly measured. Tree-ring width, for example, is considered a reliable proxy of ambient environmental conditions such as the warmth of growing seasons or amount of rainfall. Although scientists cannot directly measure the temperature of past years, tree-ring width and other climate proxies have been used to provide a semi-quantitative record of average temperature in the Northern Hemisphere back to 1000 A.D. When used in this way, the proxy record (tree ring width, say) only reconstructs a certain amount of the variance of the original record. The proxy may be calibrated (for example, during the period of the instrumental record) to determine how much variation is captured, including whether both short and long term variation is revealed. In the case of tree-ring width, different species in different places may show more or less sensitivity to, say, rainfall or temperature: when reconstructing a temperature record there is considerable skill in selecting proxies that are well correlated with the desired variable.
[edit]Relationship with qualitative methods methods

In most physical and biological sciences, the use of either quantitative or qualitative methods is uncontroversial, and each is used when appropriate. In the social sciences, particularly in sociology, social anthropology and psychology, the use of one or other type of method can be a matter of controversy and even ideology, with particular schools of thought within each discipline favouring one type of method and pouring scorn on to the other. The majority tendency throughout the history of social science, however, is to use eclectic approaches. Quantitative methods might be used with a global qualitative frame. Qualitative methods might be used to understand the meaning of the conclusions produced by quantitative methods. Using quantitative methods, it is possible to give precise and testable expression to qualitative ideas. This combination of quantitative and qualitative data gathering is often referred to as mixed-methods research.
[edit]Examples

Research that consists of the percentage amounts of all the elements that make up Earth's atmosphere.
Survey that concludes that the average patient has to wait two hours in the waiting room of a certain doctor before being selected.
An experiment in which group x was given two tablets of Aspirin a day and Group y was given two tablets of a placebo a day where each participant is randomly assigned to one or other of the groups. The numerical factors such as two tablets, percent of elements and the time of waiting make the situations and results quantitative.
In finance, quantitative research into the stock markets is used to develop models to price complex trades, and develop algorithms to exploit investment hypotheses, as seen in quantitative Hedge Funds and Trading Strategy Indices.



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
عبدالهادي الشيخ

عبدالهادي الشيخ



البحث الكمي Empty
مُساهمةموضوع: رد: البحث الكمي   البحث الكمي Icon-new-badge13/12/2011, 22:25

theredrose كتب:
البحث الكمي وفي البحث النوعي كمان

معلومات قيمة استفدت منها كثيرا شكرا جزيلا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Jasmine collar

Jasmine collar



البحث الكمي Empty
مُساهمةموضوع: رد: البحث الكمي   البحث الكمي Icon-new-badge13/12/2011, 23:26

الحمدلله انه كل ما نقدمه مفيد
اهلا فيك اخي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
البحث الكمي
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
اربد :: المنتدى العلمي :: مدارس و جامعات :: جامعات-
انتقل الى: